התכנית תיפתח באוקטובר 2019, שנה"ל תש"פ.
יום לימודים אחד בשבוע במשך שנתיים + ימי סיורים וסדנאות מרוכזים בחופשות.
ההרשמה החלה.
אנו שמחים לבשר שלאחר בליץ תקשורתי שכלל את עיתון הארץ, ערוץ 2, תכנית יהיה בסדר, ורדיו ירושלים, אביב קינן, ראש מנח"י, הרים את הכפפה והחל מ 1.5.2019 המחזור השני של סייעות עם מודעות למוגבלות יתחיל לעבוד בגני עירייה בתקן של סייעת שנייה.
תודה לכל השותפים והשותפות לדרך. על אף הקשיים שנערמו מבית ומחוץ אנו רוצים להודות לכל השותפים המסורים בראש וראשונה לקהילת הורי גני סאלד בהנהגתם של אורן רייך ואהוד עוזיאל, לעינב מוגדסי היזמת, להורי הסייעות בהובלתה של ענת צח, לאנשי הצוות שהכשירו ותמכו נגה שמש, גלית קריים, שלומית אבשלום, סילביה עובדיה. לניקול שאפשרה לקבוצות להשתלב בקורסים של המסלול לגיל הרך. ואחרונים אחרונים חביבים לסייעות והסייעים עצמם אשר בנחישותם והתלהבותם ללמוד הוכיחו לנו שיש להם אנושיות ומקצועיות שזורים יחדיו.
חשוב לציין את שותפינו הארגוניים למסע רב שנים זה עמותת גוונים ובית איזי שפירא אשר נושאים אתנו את הקורסים לשינוי חברתי בתחום המוגבלויות, קורסים אשר מהווים חממה ליוזמות חברתיות פורצות דרך כאילו משנת 2007. לשמחתנו יש עוד מיזמים באיכות וחשיבות דומה. הסטודנטים שעוברים את המסע המשותף מקבלים הכשרה מעשית לשילוב מתוך חווית למידה כעמיתים ולא רק תיאורייות של שילוב.
אנו זוכרים שזה רק צעד קטן במסע להפוך זאת לנורמה חברתית-חינוכית. עדין 87% מהציבור נגד שילוב ילדים עם צרכים בגני ילדים. אנו סמוכים ובטוחים שקהילות גן שיקלטו את הסייעות המודעות ישנו את הגישה ויסללו את הדרך לשינוי מבורך זה.
בתקווה שהמכללה תשכיל להמשיך ולהיות פורצת דרך ומובילה חינוכית כמו שבא לידי ביטוי ביוזמה זו.
סילביה ואיל
בימים אילו אנו בעיצומו של מאבק תקשורתי להשגת תקנים ל-16 סייעות וסייעים עם מוגבלות אשר רובם הוכשרו במחזור השני במכללה, חמישה בוגרי המחזור הראשון נקלטו בעירייה כסייעת שניה לכל דבר וענין. מתחילת שנת 2018 אנו מחכים לתקנים שהובטחו להם. לכאורה כולם מדברים שילוב, אך בפועל מזה שנה משרד החינוך ועיריית ירושלים מגלגלים את אחריות אי העסקתם אחד על השני. במקביל מצהיר משרד החינוך על קידום תפישת הכלה ושילוב, אך כשיש מעשה אמיתי של קבלת האחר, במקום סיסמא ריקה מתוכן אנו נתקלים באטימות שלטונית בעירייה ובמשרד החינוך.
מיזם סייעות עם מודעות למוגבלות הינו קצה הקרחון של פעילות המכון לחינוך לקיימות. למעשה מדובר בשינוי הפרדיגמה ביחס החברה לאנשים עם מוגבלות, שינוי שאנו מכנים משילוב לשותפות. החזון שלנו שעוד עשור, אנשי חינוך עם מוגבלות יהיו חלק טבעי ונורמטיבי מהנוף החינוכי מגני ילדים ועד להשכלה הגבוהה. אנו נמצאים בעיצומו של הקורס העשרים ואחד של שינוי חברתי בתחום המוגבלות. הקורס שמהווה את הכר הפורה ליוזמות חברתיות פורצות דרך והכשרת מורים לשילוב מתוך התנסות במפגש עמיתים בין סטודנטים של המכללה לבין סטודנטים מעמותות גוונים ובית איזי שפירא.
בשעה שמשרד החינוך מצהיר על הכלה ושילוב, 87% מהציבור מתנגד לשילובם של ילדים עם צרכים מיוחדים (על פי סקר), אנו קוראים לכם לתמוך בעינב ובזכות של אנשים עם מוגבלות להיות חלק מצוותי החינוך בגני ילדים בזכות היותם אנשי מקצוע מסורים ואיכותיים, אנשי מקצוע אשר הבינו שהמוגבלות איננה מגבלה אלה ערך מוסף אנושי, ערך אשר מייצר רגישות חברתית, מקום לשונה וקבלת עצמך.
עזרו לנו להפוך את האמירה "שונים אבל שווים" למציאות, מציאות שבה אנשיי מקצוע עם מוגבלות שהוכשרו לכך מתוגמלים כמו כל סייעת שנייה בגני ילדים, הגיע הזמן לסיים עם התפיסה שהם יכולים רק "להתנדב". ההתנדבות במקרה הזה שווה ניצול.
למי שרוצה להכיר יותר את המיזם ומהות המאבק מוזמן לצפות בכתבה בערוץ 12, לקרוא את מאמרה שירה ב"הארץ" או להאזין לתכנית "יהיה בסדר". בימים הקרובים נעדכן אתכם על הצעדים הבאים המתוכננים עד להשגת התקנים ל 16 הסייעים והסייעות אשר חלקם יושבים בבית, וחלקם "מתנדבים" בגני ילדים. מאחלים לכולנו ששנת 2019 תביא עמה בשורה לחברה ולאנשים עם מוגבלות כשותפים מלאים.
בתודה מראש
סילביה שטיגליץ ואיל בלוך
המכון לחינוך לקיימות, מכללת דוד ילין.
בואו להיפגש עם יוצרי ומורי האומנות של כפר הנוער קרית יערים אשר עבודותיהם מוצגות בתערוכה החדשה: "ובחומר הזה..."
אירוע פתיחת התערוכה יתקיים ביום ראשון 28.10.2018 בשעה 17:30 בגלריה לאמנות חברתית במכללת דוד ילין, ירושלים.
מה הקשר בין מדע, סלט פירות וסביבה?
ביום המדע קיימו תלמידי כיתות ג' סדנאות להכנת סלט פירות והזינו את הקומפוסטר בשאריות הקליפות. במפגש חקרנו את ההיבטים המדעיים והסביבתיים של הנושא. עוד יצרו התלמידים מנדלות מחלקי צמחים שונים.