הכשרת מורי ומורות שילוב מהווה צורך מהותי במערכת החינוך לאור השינויים במדיניות ההכלה והשילוב בארץ. על פי התיקון לחוק השילוב משנת 2018 בכל כיתה רגילה ישולבו תלמידים עם צרכים מיוחדים בליווי מורה מומחה/מומחית בתחום השילוב. הכשרה זו מספקת ידע וכלים מקצועיים רלבנטיים, על מנת לזהות את הקשיים והחוזקות בקרב תלמידים אלו ולסייע להם בתפקודם השוטף דרך הוראה מותאמת, דרכי הוראה מגוונות וחומרי למידה העונים על צרכיהם.
הלימודים לתואר ראשון בחינוך והוראה בחוג זה, מבוססים על תפיסת עולם חינוכית-הומניסטית המצדדת בזכותו של כל אדם בכל גיל ובכל מצב לזכות בחינוך שיווני, נגיש וערכי. אנו מכשירים אנשי חינוך אוטונומיים, יצירתיים, בעלי יכולת אמפתית גבוהה לכלל האוכלוסיות.
תעודת הוראה למורה בכיר בחינוך המיוחד להוראה בבתי ספר על יסודיים המשלבים ילדים עם צרכים מיוחדים מחייבת התמקצעות כמורה בעל יסודי בתחום דעת נוסף: אנגלית, מתמטיקה, היסטוריה ומחשבת ישראל, לשון עברית, ספרות ילדים, תאטרון, לשון, מדעי הטבע, מקרא.
במסגרת לימודים לתעודת הוראה ותואר בהוראה על יסודי משלב, לומד הסטודנט בחוג לחינוך מיוחד 26 שעות שנתיות ו-26 שעות נוספות במסגרת החוג הנוסף. במסגרת החוג ניתנים קורסים לשם הכרה מעמיקה עם לקויות מגוונות.
ההכשרה בחינוך המיוחד כוללת הכשרה בת שלוש שנים. בשנה הראשונה עבודה פרטנית עם תלמיד עם צרכים מיוחדים אחה"צ, בשנה השנייה, עבודה עם תלמיד במערך משלב פרטני בתחומי הקריאה והכתיבה, ובשנה השלישית הכשרה בהוראת כיתה בתחום דעת בבתי ספר על יסודי שבו נמצאות גם כיתות ייחודיות קטנות.
פרוט תכנית לימודים החוג המשלב לעל יסודי לפי רצף השנים:
* קורסי חובה | א | ב | ג | ד |
* מבוא לחינוך מיוחד א+ב | 2 | |||
* מבוא לליקויי למידה והוראה דיאגנוסטית | 2 | |||
* אימוני הוראה: הדרכה בעבודת חונכות קבוצתית ופרטנית | 2 | |||
* פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות | 1 | |||
* שילוב | 1 | |||
* משאבי למידה | 1 | |||
* התמודדות עם בעיות התנהגות (סל בחירה) | 2 | X | ||
* הילד קשה הסתגלות | 1 | |||
* הוראת הקריאה בעל יסודי | 1 | |||
אסטרטגיות למידה \ דיאלוג בין הוראה מותאמת לבין תחומי דעת | 1 | X | ||
* הוראת הכתיבה בעל יסודי | 1 | |||
* התנסות מותאמת למתקשים בחינוך לשוני (קליניקה) | 3 | |||
התבגרות ותקשורת הורים מורים וחברים\יחסי הורה מורה\ | 1 | X | X | |
* משפחת הילד בעל הצרכים המיוחדים | 1 | |||
* גישה נוירופסיכולגיה עכשווית \ נוירופיזיולוגיה | 1 | |||
מתבגרים ומבוגרים עם ליקוי למידה | 1 | X | X | |
ליקויים בהתפתחות שפה | 2 | |||
* סמינריון בח"מ | 2 | X | ||
קורסי בחירה הפרעות מורכבות (במקום פסיכולוגיה גיל ההתבגרות בעל יסודי) | 1 | |||
קורס בחירה חופשי (במקום ליקוי למידה בעל יסודי) | 1 |
רשימת קורסי בחירה בנושא ליקויים מורכבים
מוגבלות שכלית התפתחותית | 1 ש"ש |
טיפול בבעיות ראיה | 1 ש"ש |
טיפול בבעיות שמיעה | 1 ש"ש |
אוטיזם ובעיות התפתחות | 1 ש"ש |
השלכות חינוכיות על הפרעות תקשורת | 1 ש"ש |
טיפול בילדים בעלי בעיות קשב וריכוז | 1 ש"ש |
פסיכופתולוגיה של הילדות המאוחרת | 1 ש"ש |
רשימת קורסי בחירה - כללי
שימושים ביבליותרפיים בכיתת הלימוד | 1 ש"ש |
זיהוי וטיפול בפגיעות מינית | 1 ש"ש |
התפתחות גופנית אינטגרציה-סנסומוטורית | 1 ש"ש |
יחסי הורה מורה | 1 ש"ש |
אמנות בחינוך מיוחד | 1 ש"ש |
כלים תרפויטיים לעבודה בכיתה | 1 ש"ש |
הסדנה היא בית לסטודנטים במסלול היסודי והעל יסודי.
אך אנו פותחים את דלתנו גם לכל סטודנט ומרצה במכללה הנכנס לרגע, שואל שאלה ונשאר כדי לעבוד או לגלגל שיחה.
חולמים ויוצרים. בקרו והתרשמו.
הערות לתנאי הקבלה:
ציון אמי"ר | ציון פסיכומטרי | מספר שעות לימוד (ש"ש) | רמת אנגלית |
0-176 | 0-76 | 2-3 | מכינה* |
177-184 | 77-84 | 8 | רמת בסיס |
185-199 | 85-99 | 6 | בינונית |
200-219 | 100-119 | 4 | טרום מתקדמים |
220-233 | 120-133 | 2 | מתקדמים |
234 ומעלה | 134 ומעלה | פטור | פטור |
ציון הלשון במבחן הבגרות - ערבית | ציון הלשון במבחן הבגרות - עברית | ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית - ערבית | ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית - עברית | מספר ש"ש | רמת לימוד |
75- | 75- | 82- | 89- | 6 | א' |
76-86 | 76-89 | 83-103 | 90-118 | 4 | ב' |
+87 | +90 | +104 | +119 | 2 | ג' |