ניתוח התנהגות יישומי הוא ענף עולה וצומח בתחום ההוראה, הטיפול והעבודה עם ילדים, נוער ומבוגרים, במגזר הציבורי והפרטי גם יחד. שלושה סמסטרים של לימודים, בשילוב התנסות מעשית, במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, יעניקו לכם תעודה ומיומנויות בתחום מתפתח שהביקוש לו גובר והולך.
ניתוח התנהגות יישומי הוא מדע המתמקד בהבנה ושיפור של התנהגות האדם. זוהי דיסציפלינה שצמחה מן הפסיכולוגיה ההתנהגותית והיא חוקרת כיצד גורמים סביבתיים, ביולוגיים, פרמקולוגיים ואחרים משפיעים על התנהגותם של בני אדם.
ניתוח התנהגות מתמקד בשיפור תפקודם של ילדים, בני נוער ומבוגרים ונמצא כאחד היעילים בטיפול בהתנהגויות אנטי-חברתיות או התנהגויות לא אדפטיביות בתחומים שונים. בין אלה: חינוך וקשיי התנהגות, טיפול בלקויות והפרעות שונות, כגון הפרעות על הרצף האוטיסטי ולקויות קשב וריכוז, התמכרויות, אורח חיים בריא ועוד. שיטה טיפולית זו עושה ניתוח מדויק של מגוון נרחב של משתנים, כדי למפות את השפעתם על התנהגות ועל השינוי האפשרי בה.
התוכנית לניתוח התנהגות יישומי במכללת דוד ילין היא צעירה יחסית (השנה מסתיים המחזור הרביעי שלה) ויש לה כמה רכיבים ייחודיים. ראשית, היא התוכנית היחידה בארץ שבה הלימודים העיוניים מסתיימים לאחר 3 סמסטרים. שנית, התוכנית מציעה הפרדה בין הלימודים העיוניים וההתנסות המעשית. כלומר, מי שמעוניינים רק בהרחבת ידע ושלא לשם הסבה מקצועית ועיסוק עתידי במקצוע זה, יכולים ליהנות מלימודים של 3 סמסטרים בלבד ולקבל תעודת סיום לימודים בתחום. שלישית, לנרשמים לתוכנית יש אפשרות ייחודית להירשם לקורסי הרחבה הניתנים במסלולי התואר הראשון במכללה. התרים אחר פיתוח מקצועי ושינוי מקצועי יוכלו להמשיך אל ההתנסות המעשית, המפוקחת על ידי מיטב הקלינאים בארץ.
התוכנית מכשירה אנשי מקצוע מומחים בניתוח התנהגות יישומי והקניית ידע תיאורטי וקליני של עקרונות והליכים בניתוח התנהגות יישומי. היא מקנה מיומנויות לניתוח תפקודי של התנהגות לשם אבחון קשיי התנהגות ומתאימה תוכניות טיפול למגוון רחב של בעיות תפקוד בקרב ילדים, ובכלל זה קידום תהליכי למידה והסתגלות מיטביים, טיפול בהתנהגויות מאתגרות, ובניית תוכניות חינוכיות וטיפוליות לילדים צעירים ולאוכלוסיות בוגרות.
ד"ר שירי אייבזו, המרכזת האקדמית של התוכנית, היא בין היחידים בארץ שעשו דוקטורט בתחום ניתוח התנהגות יישומי. היא מומחית בניתוח התנהגות יישומי ומוסמכת מטעם האגודה הבין-לאומית למנתחי התנהגות. היא עוסקת בהכשרת מורים ובהכשרת מנתחי התנהגות, ובטיפול בילדים עם קשיי התנהגות ובילדים על הספקטרום האוטיסטי.
אל התחום היא הגיעה מתחום הספורט, אחרי שהייתה שחקנית טניס מקצועית ומאמנת טניס של ילדים ונוער, והתנסתה באימון של ילדים עם התנהגויות מאתגרות, ובהצלחה יתרה. אז הבינה כי הייעוד שלה הוא בהדרכה ובטיפול בילדים עם קשיי התנהגות. בלימודי התואר ראשון בחינוך גופני במכון וינגייט בחרה ללמוד במגמת ניתוח התנהגות, ובתום לימודי התואר הראשון החליטה להתעמק בהכשרת מורים ובלימודי ניתוח התנהגות יישומי עם דגש ייחודי על טיפול בילדים עם הפרעות התנהגות. מאחר שבארץ בסוף שנות התשעים לא היה שום מקום שמלמד את הנושא, היא נסעה ללימודי תואר שני ושלישי באוניברסיטת מדינת אוהיו שבארצות הברית. לאחר מכן קיבלה משרה כמרצה וחוקרת באוניברסיטת לאס וגאס נוואדה שבארה"ב ובתום שהותה שם החליטה לחזור לארץ, מצוידת בידע מחקרי ובניסיון מעשי כדי לתרום מומחיותה ולקדם את התחום במדינת ישראל.
"זה תחום מרתק, כי הכלים שרוכשים בו מאפשרים הבנה ומיתרגמים ישירות ליחסי עבודה, לזוגיות ויחסים בין-אישיים, ליחסי הורים-ילדים – ולמעשה על כל יחסים באשר הם, כי התנהגות מתבטאת בכל מערכות היחסים שאנחנו מנהלים עם העולם שסביבנו".
ד"ר אייבזו – מה זה בעצם ניתוח התנהגות ומי משתמש בו?
"ניתוח התנהגות הוא ענף שעוסק בהבנה של התנהגות של בני אדם, הבנה מדעית איך התנהגויות מתרחשות, איך אפשר להשפיע עליהן, ולגרום להן להשתנות, להימשך, להתגבר או להפסיק.
זה תחום מרתק, כי הכלים שרוכשים בו מיתרגמים לשטח ומאפשרים הבנה של יחסי עבודה, לזוגיות ויחסים בין-אישיים, ליחסי הורים-ילדים – ולמעשה של כל יחסים באשר הם, כי התנהגות מתבטאת בכל מערכות היחסים שאנחנו מנהלים עם העולם שסביבנו."
במה שונה ניתוח התנהגות יישומי מפסיכולוגיה התנהגותית?
"ניתוח התנהגות יישומי הוא למעשה ענף בתוך הפסיכולוגיה ההתנהגותית, אך הוא נחקר ונלמד כענף עצמאי. ייחודיותו היא שהוא נשען על מתודות ועל הבנות יסוד של מדעי הטבע, הכוללות תפיסה דטרמיניסטית וגישה אמפירית להסברת תופעות שונות בעולם. להבדיל מטיפולים שמתבססים על כלי הדיבור ככלי התערבותי מרכזי, כמו ענפי הפסיכולוגיה האחרים – הקוגניטיבית והדינמית – הפסיכולוגיה ההתנהגותית עוסקת בשינוי יזום במשתנים סביבתיים כדי להביא לידי שינוי בהתנהגות, ומקפידה על מדידת עוצמת השינויים כמדד לקבלת החלטות בנוגע להמשך תוכנית הטיפול. את ההתנהגות שלנו אפשר למדוד ולנתח, ממש כמו בתחומי מדע אחרים. כאשר ההחלטות מתקבלות על בסיס הנתונים, הסבירות להצלחה טיפולית גבוהה יותר ולכן התוצאות נפלאות."
למי התוכנית לניתוח התנהגות מתאימה?
"התוכנית שלנו מתאימה לכל מי שיש לו תואר ראשון ורוצה להעשיר את תחום הידע שלו ולקבל כלים מעשיים לשינוי התנהגות בכל מסגרת תעסוקתית או חברתית שהוא נמצא בה. יש לנו סטודנטים ממקצועות מגוונים: מורים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלים בענפי הטיפול למיניהם - ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת ועוד - יועצים חינוכיים, בוגרי מדעי ההתנהגות, ומנהלי ארגונים חינוכיים. הכלים שנרכשים בתוכנית יכולים לסייע במיוחד למי שעובדים עם אנשים או עם ילדים עם בעיות או עם צרכים מיוחדים."
"יש היום מחסור במנחי התנהגות והדרישה לבוגרי התוכנית גוברת"
וזה באמת עובד? איך זה מיתרגם לשטח?
"חד משמעית! המחקרים מראים שאם אתה משנה גורמים קריטיים בסביבה באופן עקבי, אתה יכול לחולל שינויים משמעותיים בהתנהגות. לדוגמה, מחקרים עדכניים מראים שפתיחת שיעור בברכה קבועה לכל ילד באופן אישי, משפרת במידה ניכרת התנהגות של הילדים לאורך זמן וכן לפיתוח קשר טוב יותר בין המורה לילד. כמובן, זה צריך להיות קבוע, ובהתמדה – רק כך, לאורך זמן, יש תוצאות והן מדהימות."
יש לך דוגמה ליישום של התוכנים 'בחיים האמיתיים'?
"בהחלט. שתי בוגרות של התוכנית אצלנו השתלבו עם סיום הלימודים באלו"ט, כמנתחות התנהגות. שביעות הרצון ממנתחות ההתנהגות החדשות הייתה גבוהה ושמחנו על הפנייה מאלו"ט לשילוב בוגרים נוספים אצלם. יש היום מחסור במנחי התנהגות והדרישה לבוגרי התוכנית גוברת."
איך בנויה תוכנית הלימודים?
"התוכנית מגוונת מאוד, ומורכבת משיעורים עיוניים ומסדנאות מעשיות. בין אלה: עקרונות יסוד בניתוח התנהגות יישומי, צפייה ואיסוף נתונים ושיטות מחקר בניתוח התנהגות יישומי, הערכה תפקודית התנהגותית, אסטרטגיות ניווט כיתה ואסטרטגיות הוראה באוטיזם, התנהגות מקצועית ואתית, תכנון, יישום והנחיה של תוכניות התערבות בגנים, בבתי הספר ובמשפחה, פיתוח כישורים חברתיים ושליטה עצמית לילדים בסיכון, פילוסופיה של הביהביוריזם הרדיקלי ועוד.
את ההתנהגות שלנו אפשר למדוד ולנתח, ממש כמו בתחומי מדע אחרים. כאשר ההחלטות מתקבלות על בסיס הנתונים, הסבירות להצלחה טיפולית גבוהה יותר ולכן התוצאות נפלאות."
בוגרי תוכנית לניתוח התנהגות יכולים להשתלב במגזרי עבודה ציבוריים, למשל במערכות חינוכיות, או פרטיים, ובתוכניות ביתיות למשפחות וילדים בעלי התנהגויות מאתגרות. כמנתחי התנהגות הם יכולים לעסוק בבנייה וביישום של תוכניות התערבות התנהגותיות ובפיקוח עליהן. התוכנית מאומתת על ידי הארגון הבין-לאומי של ניתוח התנהגות יישומי.
למידע נוסף ולהרשמה: 02-6558111