ההתנסות המעשית מתקיימת לאורך שלושה סמסטרים (החל מסמסטר ב של שנה א) ומספקת התנסות מעשית ממוקדת (שנה א), והתנסות תהליכית ממוקדת (שנה ב) וצפייה במנתחי התנהגות מומחים מסגל התוכנית. כך, התוכנית מאפשרת לכל סטודנטית לבוא במגע עם לפחות שתי מנתחות התנהגות מנוסות שונות.
תחילת ההתנסות בסמסטר ב של שנה ראשונה ללימודים ובמהלכו הסטודנטים יבצעו צעדים ראשונים בהתנסות מעשית בניתוח התנהגות. הסטודנטים יתרגלו ביצוע ממוקד ומובחן של הליכים בניתוח התנהגות על כל אוכלוסייה מתנהגת נבחרת, ללא דרישה לעבודה תהליכית. הלמידה תתבצע באמצעות סימולציות עמיתים, הקלטות וידאו וניתוחן, וניתוח התנסויות בשדה, בליווי הנחיה קבוצתית מודרכת.
תחילת ההתנסות בשנה השנייה ללימודים והיא תימשך לאורך כל השנה. הסטודנטים יתנסו בבחירת מקרה מתאים ליישום התערבות, יקיימו הליכי הערכה תפקודית, בניית קשר עם המטופל, תכנון ובניית התערבות על בסיס ההערכה התפקודית, קביעת יעדי התערבות, יישום ההתערבות תוך עבודה ישירה עם המטופל וכן הדרכת הסביבה התומכת לפי הצורך, בדיקת יושרת יישום ותוקף חברתי וביצוע הליכי הכללה והדהיה. אופני הלמידה יכללו הצגות מקרה ולמידת עמיתים, הנחיה קבוצתית מודרכת, והנחיה אישית פרטנית לכל אורך השנה.
הנחיה קבוצתית - מתקיימת בקבוצה קטנה ואינטימית (עד 15 לומדים) אשר במהלכה הסטודנטים חולקים חוויות מן ההתנסות בשדה, מעמיקים ידע או מחדדים הבנות בתחום תוכן או מיומנות, בהתאם לנושאים שנקבעו מראש בסילבוס הקורס .במהלך ההנחיה הקבוצתית הסטודנטים מתנסים בהצגת תוצרי תוכנית התערבותם ומתנסים בשיח אקדמי ומקצועי בנושא הנידון.
הנחיה אישית - הסטודנט משובץ למנחה קבועה לאורך השנה, ומקבל הנחיה ואימון לאורך 30 שעות שנתיות, במפגש אישי פרטני למשך 90-60 דקות בכל פעם. המנחה האישית מלווה את הסטודנט ליווי צמוד ומדויק בצעדיו הראשונים בעבודה תהליכית בניתוח התנהגות יישומי, בבניית והתאמת תוכנית התערבות אישית למטופל ובקידום מיומנויות בניתוח התנהגות על פי מקרה ההתערבות הספציפי ודרישותיו. ההנחיה האישית כוללת מתן משוב תכוף על ביצועי הסטודנטית, וכן על צפייה בקטעי עבודה מוקלטים מהעבודה הקלינית של הסטודנטית בשטח.
במהלך ההתנסות המעשית בשנה ב, הסטודנטיות מקבלות את ההזדמנות לצאת אל השטח בו עובדים אנשי הסגל, מנתחי התנהגות ותיקים ומומחים, על מנת לקבל צוהר לעבודה מנוסה בניתוח התנהגות – אלו הן הזדמנויות פז ללמידה!
הסטודנטיות יכולות לבחור את סביבת ההתנסות בה ירצו לבצע את ההתנסות המעשית (לדוגמה, בית ספר, משפחה, גן ילדים). סביבה זו איננה יכולה להיות סביבה של קרובי משפחתו של הסטודנט. סביבה זו כן יכולה להיות סביבת העבודה של הסטודנט, כל עוד מתאפשר לו לבצע בה התערבות התנהגותית מובחנת. במידה ואין למונחה סביבת התנסות, צוות המנחות בתוכנית יסייע בהשמה בסביבת התמחות אפשרית.
סמסטר ב (שנה א) | סמסטר ג (שנה ב) | סמסטר ד (שנה ב) | |
---|---|---|---|
סוג ההתנסות | מעשית ממוקדת | מעשית תהליכית וממוקדת | מעשית תהליכית וממוקדת |
שעות ההתנסות הכוללות | 84 | 219 | 237 |
שעות פיקוח אקדמי | 28 | 31 | 31 |
סוג הפיקוח וההנחייה | קבוצתית מודרכת | קבוצתית מודרכת | קבוצתית מודרכת |
היקף התנסות נדרשת מעבר לשעות הלימוד (שבועי | 4 | 15 | 15 |
התניות | ציון עובר מחוייב כדי לעבור לפרקטיקום שנה ב | תפקוד הולם ומספק בסמסטר ג מחייב כדי לעבור לסמסטר ד | כתיבת פרוייקט גמר |