לוי שמעון שני
מנהלת בשיתוף התכנית לתואר שני בשילוב תלמידים עם ליקויי למידה וקשיי התנהגות
מנהלת בשיתוף התכנית לתואר שני בשילוב תלמידים עם ליקויי למידה וקשיי התנהגות
ראשת התכנית לתואר שני בשילוב תלמידים עם ליקויי למידה וקשיי התנהגות
ליקויי למידה וקשיי התנהגות הם מהאתגרים המרכזיים במערכת החינוך, שמורים, גננות ואנשי חינוך פוגשים מדי יום. עם ההכשרה הנכונה, ניתן להפוך את האתגר להזדמנות – לחזק תהליכי למידה ותפקודים רגשיים, להפחית בעיות התנהגות וליצור סביבה חינוכית תומכת ומכילה.
במסגרת לימודי תואר שני בשילוב תלמידים עם ליקויי למידה וקשיי התנהגות במכללת דוד ילין, אנו מציעים הכשרה ייחודית לשילוב תלמידים עם ליקויי למידה וקשיי התנהגות, תוך הבנה מעמיקה של הקשר ההדדי בין למידה לבין היבטים רגשיים והתנהגותיים.
הלימודים משלבים ידע תיאורטי עדכני עם כלים יישומיים, ומכשירים את הסטודנטים לתפקידי הובלה והדרכה במערכת החינוך, לצד אפשרויות להתפתחות קלינית.
"ריש לקיש אמר:
אם ראית תלמיד שלימודו קשה עליו כברזל, בשביל משנתו שאינה סדורה עליו
מאי תקנתיה (=מה תקנתו)? –
ירבה בישיבה.
רבא אמר:
אם ראית תלמיד שלימודו קשה עליו כברזל, בשביל רבו שאינו מסביר לו פנים
מאי תקנתיה? (=מה תקנתו)? –
ירבה עליו רעים".
(בבלי תענית ח ע"א)
צוות המרצים המוביל שלנו, מיומן ומקצועי אשר משלב בין מחקר חדשני לבין פיתוח והובלת תוכניות חינוכיות במערכת, ומעניק לכם כלים ייחודיים מבוססי מחקר להתמודדות עם אתגרי השדה החינוכי.
זו ההזדמנות שלכם להפוך למובילים בתחום החינוך וליצור שינוי משמעותי במערכת החינוך הישראלית.
* מספר המקומות מוגבל. יתקבלו מועמדים בעלי נתוני הקבלה הגבוהים ביותר.
יום לימודים אחד בשבוע – שבוע אחד בקמפוס ושבוע מרחוק: בשנה א' - יום חמישי ובשנה ב' יום רביעי.
במסגרת הסכם הקידום של עובדי הוראה ב"אופק חדש", יוכרו 120 ש"ב (4 ש"ש) מלימודי התואר השני כחלק מ-180 ש"ב הנדרשות לצורך קידום בדרגה.
סגל המרצים בתוכנית הוא סגל מיומן ומקצועי בתחום. חברי הסגל מחזיקים, מצד אחד, בידע תיאורטי עדכני בתחום וחוקרים אותו, ומצד שני מחוברים לשטח ומפתחים תוכניות ייחודיות מבוססות מחקר המשמשות את מערכת החינוך.
מנהלת בשיתוף התכנית לתואר שני בשילוב תלמידים עם ליקויי למידה וקשיי התנהגות
דר' שני לוי שמעון היא מרצה וחוקרת תהליכי למידה והוראה עבור תלמידים בעלי קשיים. מחקריה מתמקדים בהתערבויות בתחום הלמידה וההוראה בדגש על שילוב בין תפקודים שפתיים ואורייניים לבין תפקודים קוגניטיביים וניהוליים. ד"ר לוי שמעון שימשה כעשור ממונה על המערך הפדגוגי לתלמידים לקויי למידה במערכת באגף לקויות למידה, שפ"י. במסגרות זו היא יזמה, כתבה והטמיעה תוכניות מערכתיות לקידום הלמידה וההוראה בתחומי דעת עבור תלמידים עם קשיים ו/או עם לקויות למידה בכיתות הטרוגניות - "תוכנית משיקים", ותוכנית לשילוב היבטים רגשיים בתהליכי למידה - תוכנית "פסיפס". כחלק מצוות הפיקוח על הוראת העברית היא פיתחה את תוכנית "קול קורא" לקידום שטף קריאה במערכת.
"מאמינה בשילוב בין המחקר לבין השדה ומאמינה גדולה במורים, שבכוכם להביא את כל הידע הרב הזה לכדי מימוש במסגרת מעשה ההוראה, עד לאחרון התלמידים".
ראשת התכנית לתואר שני בשילוב תלמידים עם ליקויי למידה וקשיי התנהגות
מומחית בניתוח התנהגות יישומי, בעלת הסמכה BCBA-D מטעם האגודה הבינלאומית למנתחי התנהגות. עוסקת בהכשרת מורים ובהכשרת מנתחי התנהגות ובטיפול בילדים עם קשיי התנהגות ובילדים על הספקטרום האוטיסטי. כמו כן עוסקת בחקר, לימוד וקידום מיומנויות שליטה עצמית ומיומנויות חברתיות של ילדים עם קשיי התנהגות.
מנהלת התוכנית לתואר שני M.A.A.T - לטיפול באמצעות תנועה ומחול
תרפיסטית בתנועה ומדריכה, בעלת תואר דוקטור מבית הספר לטיפול באמצעות אמנויות באוניברסיטה חיפה. השלימה שנתיים של לימודי בתר-דוקטורט בבתי-הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה; וכן את קורס הדגל של אוניברסיטת סטנפורד בנושא חמלה (Applied Compassion Training). בנוסף, רות הינה מרצה מן החוץ באוניברסיטה העברית ויועצת בנושאים של טראומטיזציה משנית וחמלה במרכז לטראומה וילדים באוניברסיטת קנטקי (Center on Trauma & Children). תחומי המחקר העיקריים שלה הם: טראומה, טראומטיזציה משנית וחמלה. רות מרצה במכללת דוד-ילין בקורסים בנושא: טראומה והחלמה, מצבי סיכון ומצוקה בקרב ילדים ובני-נוער, תנועה אותנטית, ועוד.
פרופ' אריאלה פופר-גבעון היא פרופסור חבר במכללת דוד ילין.
מומחית למחקר איכותני, החוקרת סוגיות שונות של בריאות וחולי (גזענות במערכת הבריאות בישראל, הססנות חיסונים, רפואה מרחוק ועוד). מלמדת מזה שנים רבות סוגיות שונות במחקר איכותני בשלל מסגרות.
בעלת תואר דוקטורט בחינוך המיוחד מהאוניברסיטה העברית. מיכל מרצה במכללות ובאוניברסיטה העברית במגוון קורסים, כגון: פיתוח שליטה עצמית וויסות עצמי, ניתוח התנהגות יישומי, התמודדות עם בעיות התנהגות, מיומנויות חברתיות וכתיבה אקדמית. בנוסף, במשך 6 שנים האחרונות מיכל הדריכה סטודנטים בהכשרה המעשית בחינוך המיוחד במגוון רחב מאד של מסגרות, ובדגש על כיתות מקדמות רגשיות בחטיבות הביניים. תחומי המחקר של מיכל הם: אלימות ובריונות בית ספרית, שליטה עצמית וויסות עצמי של ילדים. בעבר מיכל עסקה במגוון תפקידים בתחום החינוך המיוחד בבתי ספר ובכללם מורת שילוב, מחנכת כיתה מקדמת ותפקידי ריכוז.
ראשת המסלול לחינוך מיוחד
ראשת המסלול לחינוך מיוחד במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.
רקע אקדמי:
בעלת פוסט דוקטורט במכון מופ"ת. נושא המחקר: הכשרת מורים משלבת בישראל: הרצוי והמצוי
בעלת תואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן. נושא המחקר: קנאה, התקשרות ותיאורית המיינד אצל ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה בהשוואה לילדים עם התפתחות תקינה.
בעלת תואר שני בחינוך מיוחד, האוניברסיטה העברית. נושא המחקר: סגנונות התמודדות עם בעיות חברתיות של מתבגרים בעלי לקויי למידה.
תחומי מחקר: לקויות למידה, לקויות תקשורת, שילוב, הכשרת מורים.
רקע מקצועי קודם: מורה לחינוך מיוחד וסגנית מנהלת בי"ס "יפה-נוף" בירושלים, רכזת פרויקט השילוב בחטיבה לגיל הצעיר של מכללת דוד ילין ומנהלת המכון לאבחון לקויות למידה במכללה.
תחומי הוראה: בעבר מדריכה פדגוגית במסלול לחינוך מיוחד: בבי"ס "יפה-נוף" (המשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים מגוונים בכל כיתות ביה"ס), ובמוסד "בני-ברית" לילדים עם בעיות התנהגות והפרעות רגשיות ונפשיות קשות.
כיום מרצה בתחומים הבאים: לקויות למידה, הפרעות קשב והיפר אקטיביות, אוטיזם, קליניקת משחק לפיתוח משחק דמיוני אצל ילדים עם עיכוב התפתחותי, סוגיות נבחרות בשילוב, מנחת סדנת סטאז' בחינוך המיוחד. בתואר השני בשילוב מלמדת קורס בשם: מבט על לקויות והפרעות בלמידה.
תוכנית זו היא אחת התוכניות המדויקות ביותר למורים במערכת. בתוכנית רוכשים ידע וכלים לאיתור ולטיפול בתלמידים עם לקות למידה ועם קשיי התנהגות.
בכיתות ההטרוגניות היום, זה הידע שהמורים זקוקים לו בעיקר. בוגרי התוכנית מעידים על שינוי משמעותי שחל בעבודתם, ולא רק מהבחינה המקצועית, אלא גם הרגשית – הם מרגישים מסוגלים להתמודד עם קשיים בכיתות שלהם בזכות הידע ומצע הכלים שרכשו ומרגישים שיפור גדול במוטיבציה ובחדוות ההוראה.
הלימודים במסגרת לימודי תואר שני ב"שילוב תלמידים עם ליקויי למידה ועם קשיי התנהגות" כוללים קורסים השייכים לליבת ההתמחות בתחומי הלמידה, הקוגניציה, הרגש וההתנהגות, חלקם ייחודיים וחדשניים בארץ!
כל הקורסים משלבים בין ידע תיאורטי לבין כלים מעשיים:
בתחום הלמידה:
בתחום הקוגניטיבי:
בתחום הרגשי:
בתחום ההתנהגות:
בנוסף, במסגרת הלימודים, כותבים הסטודנטים עבודה סמינריונית בה הם חוקרים לעומק תחום אחד לבחירתם (4 נ"ז) וכותבים עבודת גמר מחקרית המבוססת על פרקטיקום במסגרת ההוראה (6 נ"ז) ולומדים קורסים בשיטות מחקר – כמותי ואיכותי – התומכים בביצוע מחקרים אלה ומקדמים את הבוגרים שלנו למעמד של מורים חוקרים!
כן!
בוגרי התואר מקבלים:
"השלמה קלינית":
אנחנו מאפשרים לבוגרינו להתנסות בכלים שנלמדו במהלך התואר במסגרתם החינוכית בליווי קורס והדרכה מקצועית. הדבר מהווה השלמה קלינית ללימודי התואר ומזכה את הבוגרים בתעודת הוראה מותאמת.
ניתן להשלים התנסות קלינית זו בסמסטר ב' של השנה השניה או שנה לאחר סיום התואר בלמידה מרחוק, בשילוב טכנולוגיה ייחודית שמאפשרת הדרכה ומשוב.
השלמה זו היא קורס קליני בפני עצמו, המתאפשר בתנאים אלה לבוגרי התואר שלנו בלבד, אך הוא לא חלק ממסגרת לימודי התואר, וכרוך בהרשמה נפרדת.
תואר זה כולל ידע קריטי למורים במערכת ופותח בפני הבוגרים שלנו דלתות רבות: מתלי"ם (מורים מערכים ומקדמים תפקודי למידה במערכת), רכזי שילוב, מדריכי מורים בתחום השילוב ולקויות הלמידה, תפקידי מפתח בתחום ההתנהגות ובתחום ניהול התנהגות ארגונית.
כן. הלימודים הרחבים והעמוקים שמקנה התואר בתחומי לקות הלמידה וקשיי ההתנהגות מאפשרים לעבוד עם תלמידים באופן פרטי ולקדמם בלמידה, תוך זיהוי מקור הקושי והתאמת התערבות מדוייקת.
ניהול התנהגות ארגונית הוא תחום דעת העוסק בהחלת עקרונות התנהגותיים בסביבות ארגוניות בעבודה עם יחידים או קבוצות. הקורס עוסק בהכרות עם תחום הדעת, מקורו, עקרונותיו הבסיסיים ותרומתו למערכת החינוכית. בקורס מכירים הסטודנטים כלי אבחון מרכזיים ודרכי התערבות בסביבה חינוכית, ומיישמים ההתערבות בשטח.
הקורס מקנה לבוגרים כלים שיסייעו להם במתן ייעוץ והובלה בתכנון ויישום של תוכנית התערבות ארגונית התנהגותית וטיוב התנהלות אופרטיבית יעילה במוסד החינוכי.
הקורס ייחודי מסוגו בארץ והוא נלמד כחלק מלימודי התואר שלנו.
מאז נודענו כולנו לבינה המלאכותית, היא משתלבת בכל תחום בחיינו, גם בתואר שלנו.
אנחנו חושפים את הסטודנטים לכלי הבינה בקורסים השונים ולומדים כיצד להשתמש בהם בצורה מושכלת וחוקית באקדמיה.
בנוסף, הבינה היא כלי משמעותי להוראה, וככל שאנחנו מתקדמים בתחום, אנחנו חושפים ומשתפים בעוד דרכים לניצול קדמה זו.
עבודה עיונית אשר חוקרת ועונה על שאלת מחקר, באמצעות סקירת ספרות מחקרית עדכנית. בעבודה זו חוקרים הסטודנטים לעומק תחום שמעסיק אותם במיוחד וסוקרים התערבויות בארץ ובעולם לקידום התחום.
עבודת הגמר מבוססת על פרקטיקום. הפרקטיקום הינו מחקר פעולה שכל סטודנט עורך במסגרת החינוכית שבה הוא עובד. בפרקטיקום המטרה היא לזהות קושי או צורך, לבנות תוכנית התערבות מבוססת מחקר, ולהפעילה תוך מדידה אובייקטיבית של התהליך.
עבודת הגמר מתעדת את הפרקטיקום וכתובה על פי כללי האקדמיה. העבודה מלווה בהנחייה אישית וקבוצתית על ידי סגל ההוראה בתכנית.
עבודת הגמר איננה תזה, אלא מקבילה למה שמכונה באוניברסיטאות 'מסלול ב' (המבקשים ללמוד לתואר שלישי יצטרכו להשלים תזה לפני תחילת הדוקטורט).
הלימודים דורשים משאב זמן, גם בלמידה עצמה בקורסים וגם בקריאה והכנת מטלות.
בנוסף, הלימודים דורשים קריאה של מאמרים, רובם באנגלית, על מנת להיחשף לספרות המחקרית העדכנית ביותר בתחום.
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע: שבוע בקמפוס ושבוע של למידה מרחוק (שיעורי זום או שיעורים א-סינכרוניים).
בוועדת הקבלה נעשה תהליך של תיאום ציפיות, ראיון קבוצתי וראיון אישי. מטרתה של ועדת הקבלה היא לאתר את המועמדים המתאימים ביותר לתוכנית, כאלה שיוכלו להפיק ממנה את המרב, גם ברמה אישית וגם מערכתית.
יש אפשרות לגשת לועדת קבלה של "חריגים". בכל שנה ניתן לקלוט לתכנית עד 10% של סטודנטים שאינם עומדים בתנאי הקבלה.
מועמדים בעלי תואר ראשון ו\או תעודת ההוראה בתחום החינוך המיוחד אינם נדרשים לקורסי השלמה.
מועמדים בעלי תואר ראשון ו\או תעודת הוראה בחינוך הכללי זקוקים לקורסי השלמה בהיקף של עד 6 ש"ש.
ניתן לקבל זיכוי על קורסים מהתואר הראשון, תעודת ההוראה והשתלמויות בית ספריות בתחום החינוך המיוחד, שיש בהם ציון.
ניתן להשלים את הקורסים במסגרת התואר השני עצמו ובמסגרת המכללה.
מתקשרים למדור רישום: 02-6558160.
קיימות מלגות למשרד החינוך עבור תואר שני. ניתן לבדוק באתר משרד החינוך.
התואר בנוי וערוך לאנשים עובדים ובעלי משפחות, כך שאינו מחייב שבתון.
לצד זאת, שבתון מסייע לפנות זמן ואנרגיה ללמידה והוא מומלץ בעיקר בשנה השניה, בה נדרשים לכתיבת עבודת מחקריות.
במסגרת הסכם הקידום של עובדי הוראה ב"אופק חדש", יוכרו 120 ש"ב (4 ש"ש) מלימודי התואר השני כחלק מ 180 ש"ב הנדרשות לצורך קידום בדרגה.
הוראה בחינוך המיוחד מצריכה תעודת הוראה בחינוך מיוחד.
לפרטים יש לפנות לרכזת תוכנית הסבת אקדמיים בחינוך המיוחד, ד"ר נורית לייבוביץ' lnurit@dyellin.ac.il
אבחון דידקטי לומדים במסגרת לימודי תעודה. כדי ללמוד אבחון דידקטי צריך תואר שני בליקויי למידה, כך שהתכנית הזו היא שלב לקראת התעודה של מאבחן דידקטי.
ניתוח התנהגות יישומי לומדים במסגרת לימודי תעודה. ניתן לקבל פטור מקורסים בלימודי התעודה על סמך הלימודים לתואר השני.
לפרטים יש לפנות לרכזת תוכנית ניתוח התנהגותי יישומי, ד"ר שירי אייבזו או לגשת למרכז ללימודי תעודה והשתלמויות להשתלמויות hemshech@dyellin.ac.il.
לא. זהו תואר שני בתחום לקויות הלמידה וקשיי התנהגות.