בימים שני ורביעי בתאום מראש
"חינוך חווייתי הופך למידה מנותקת לחוויית חיים. לומדים בו על העולם, מתוך העולם. לומדים לראות, לשמוע, לגעת, לטעות לחוות רגש ולחוות דעה" (טליה שניידר)
חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי), מציע במאה השנים האחרונות (מאז הווסדו ב- 1919) גישה חינוכית אשר שמה את הילד וצרכיו במרכזה, ומבקשת לפתח בו את הסקרנות, תשוקה ואהבת הלימוד באמצעות חינוך המשלב אומנות, יצירה, ניסוי, חוויה ומעורבות.
המבקשים לעסוק בחינוך יוכלו לפגוש גישה יצירתית ושלמה לחינוך. ההכשרה מתבססת על קידום ההתפתחות האישית של כל סטודנטית וסטודנט בהעמקה פילוסופית ורוחנית. זאת תוך פיתוח כלים להתבוננות מודעת ומועילה על התפתחותם של ילדים בגילאים שונים.
חלק חשוב בהכשרה עוסק בפעילות אומנותית בתחומים מגוונים: ציור ורישום, מוזיקה ושירה, דרמה ודיבור, אוריתמיה (אומנות תנועה אנתרופוסופית) ופיסול ועיצוב בעץ ובחמר. כמו כן שמה ההכשרה דגש על התנסות מעשית ועבודה בבתי ספר ולדורף במהלך שנות ההכשרה.
בישראל פועלים כיום 30 בתי ספר, 9 בתי ספר על יסודיים ומאות גנים הפועלים על פי שיטת חינוך זו. בשנת 2017 זכה חינוך ולדורף בהכרה של משרד החינוך כזרם ממלכתי - ייחודי, מוכר ורשמי. הכרה זו הביאה לתנופה נוספת במספר בתי ספר ולדורף וכן גדל והולך מספר בתי הספר המבקשים לפעול בהשראת ולדורף.
מסלול ההכשרה בגישת ולדורף פועל כ- 25 שנה במכללה האקדמית על שם דוד ילין ומציע מסע ייחודי אל תוך עולם החינוך האנתרופוסופי. מסע המיועד גם למבקשים לעסוק ולהעמיק בחינוך ולדורף וגם לאנשים המבקשים להביא מרוחה של הגישה אל תוך מערכת החינוך המקובלת - סטודנטים המתחילים את דרכם בעולם החינוך וכן אקדמאים המבקשים לעשות הסבה מקצועית ולעבור לעולם החינוך.
לבעלי תואר מציע המסלול תכנית הסבה בהיקף של שנתיים, בסיומם המסיימים לקבל תעודת הוראה לבית ספר יסודי.
תכנית הלימודים מורכבת מ:
הכרה בלימודים קודמים – תעשה באופן אישי לכל סטודנט/ית בהתאם לתחום לימודיו, על ידי רכזת המסלול וראש החוג הרלוונטי.
עם סיום הלימודים זכאים הבוגרים לתעודת הוראה לבית ספר יסודי בגישת ולדורף וברשותם מחצית מהחובות לתעודת הסמכה בינלאומית בחינוך ולדורף.
*אימוני ההוראה במסגרת התכנית נעשים בבתי ספר ולדורף. (סטודנטים המעוניינים להתנסות בגן יכולים לשלב התנסות, במהלך מספר חודשים, בגן ולדורף).
סטודנטים המתמחים במדעים, מתמטיקה ואנגלית נדרשים לעשות בנוסף לאימוני ההוראה בבתי ספר ולדורף, אימוני הוראה גם בבתי ספר שאינם ולדורף, בהתאם לדרישות ראש החוג.
** חטיבות הלימוד (התמחות דיסציפלינרית) המוצעות לסטודנטים במסלול זה הינם על פי ההיצע המוצע במכללה: מדעים, מתמטיקה, לשון, ספרות, מקרא, היסטוריה, אנגלית ועוד. בשל ריבוי שעורי האומנות במסגרת התכנית, אין באפשרות הלומדים במסלול זה לבחור באומנות כחטיבת התמחות דיסציפלינרית. הכרה בלימודים קודמים נעשית על פי רלונטיות המקצוע ובאישור ראשי החוגים.
בכל הנוגע ללימודי החינוך, פילוסופיה, אומנות וההכשרה המעשית לומדים הסטודנטים בתכנית ההסבה יחד עם הסטודנטים הלומדים במסלול הסדיר. לימודים אלה נעשים בכיתת אם במשך יום וחצי בשבוע. לאחר שנתיים מוזמנים בוגרי התכנית להמשיך את לימודי הולדורף למשך שנתיים נוספות, יחד עם כיתת האם, עד להשלמת החובות ל"תעודת ולדורף עולמי" מלאה.
בנוסף לתנאי הקבלה הנדרשים על ידי המכללה מוזמנים המתעניינים בלימודים במסלול לראיון קבלה. לקראת הראיון מתבקשים המועמדים למלא שאלון קצר אותו יש להביא לראיון.
רכיבי הלימודים | היקף שעות | |
---|---|---|
הכשרה להוראה | לימודי הכשרה עיונית + אימוני הוראה (בגישת ולדורף) | 28 ש"ש |
התמחות דיסציפלינארית | (חוג) | 26 ש"ש |
2 חטיבות | חטיבת אומנות כמעצבת את התפתחות האדם (ולדורף) | 7-8 ש"ש לכל אחת |
לימודי יסוד והעשרה | 9-11 ש"ש | |
קורסים לתעודת ולדורף עולמי | לימודי המשך | 7-8 ש"ש |
החל משנת 2016 פועל המסלול תחת "המכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף".
מטרת המכון לשמש מרכז ארצי להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.
פעילות המכון כוללת מספר נושאים:
המכון ופעילות מסלול ההכשרה מנוהלים על צוות המונה 6 חברים מבין צוות מורי המסלול ורכזת המסלול.
במסגרת פעילות המכון, מוצעות בנוסף לתכניות ההכשרה והסבת אקדמאים תכניות יעודיות לאנשי חינוך העובדים במסגרות חינוכיות בגישת ולדורף, בוגרי סמינרי ולדורף אבל חסרי תעודת הוראה ו/או תואר וחינוך הנדרשים היום על ידי משרד החינוך.
חנוך לנער על פי דרכו (משלי כ"ב 6)
חינוך ולדורף הוא דרך חינוכית שמקורה בתפיסת העולם האנתרופוסופית אותה ייסד רודולף שטיינר בתחילת המאה ה-20 באירופה. שטיינר עסק במגוון תחומים וביניהם הקמת בית ספר ניסיוני לילדי פועלי בית החורשת לסיגריות "ולדורף – אסטוריה" בעיר שטוטגרט בגרמניה, זאת לבקשת בעל המפעל. בית הספר הוקם ב- 1919 מיד לאחר תום מלחמת העולם הראשונה. (מכאן גם השם חינוך ולדורף).
בבסיס חינוך ולדורף ניצבת הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר, שנולדה אומנם מתוך השקפת העולם האנתרופוסופית אולם דומה בעיקריה לתורתם של הפסיכולוגים ההתפתחותיים הגדולים של המאה שעברה: פיז'ה, אריקסון, פרויד וקוהלברג.
גישות אלו רואות את התפתחות הילד כסדרה של שלבים התפתחותיים עוקבים, שכל שלב נבנה על ומתוך השלב הקודם ומהווה המשכו הטבעי. הדגש אינו על מהירות או הישגיות, אלא על ביסוס השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, פיתוח כישוריו ויכולותיו העכשוויות ובנייה איטית ויסודית שלהם.
למערכת חינוך זו מרכיבים שונים האורגים בתוכם את התפיסה החינוכית. לכל מרכיב חלק בבניית התהליך בו הילד והילדה צומחים. מתודות ההוראה, האווירה החינוכית, תכניות הלימוד, דרכי הערכה, הקשר בין מורים לילדים ואפילו צורת המבנה, צבעיו ועיצוב הרהיטים מכוונים לכך.
השאלות שמחנכי ולדורף שואלים את עצמם אינן: "מה עלינו לעשות על מנת להכין את הילד לזמן עתידי כלשהו?" או "אילו כישורים ותכונות יש להקנות לו על מנת שישתלב בחיים לאחר בית הספר?" אלא פשוט: "כיצד לפתח את כישוריו, את יכולותיו ואת פנימיותו בצורה הטובה וההרמונית ביותר."
המרכיבים השונים של מערכת החינוך מכוונים לתת תשובה לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. מכאן שחינוך ולדורף אינו מקשה אחת, רעיון אחד שמיושם בכל שנות הגן ובית הספר, אלא תהליך דינאמי, משתנה, שעובר מטמורפוזה בהתאם לגילאי הילדים. כוחות ואיכויות מסוימים שמאפיינים גיל כלשהו יכולים לעבור במהלכן של שנות הילדות שינוי, ואז להפוך לכוחות ואיכויות שונים לגמרי.
מאוד בקיצור ניתן לתאר את השלבים ההתפתחותיים עליהם שמים דגש בחינוך ולדורף בצורה הבאה:
בשנות החיים הראשונות (גיל הגן) מתמקדים בעיקר בתנועה, חוויות חושים עזות, משחק חופשי ומלא דמיון וכל מה שקשור לחיקוי עולם המבוגרים בפעילות ומשחק. גן ילדים ברוח חינוך ולדורף מהווה מקום של עשייה, של עבודה ושל התרחשות מלאת יוזמה, דמיון וחיים.
בבית הספר היסודי דגש מיוחד מושם על תהליכים אמנותיים. הילדים נכנסים בשעות בית הספר לעולם מלא יצירה אמנותית במישורים מגוונים: שירה ומוזיקה, דקלום ודרמה, ציור ורישום, תנועה, פיסול ועיצוב ועוד. האמנות אינה באה בנוסף לתהליכי הלימוד אלא היא הכלי המרכזי דרכו מלמדים כל נושא ונושא.
בשנים של גיל ההתבגרות מרחיבים את כל מה שנעשה עד כה לשלושה כיוונים עיקריים. הראשון הוא לימוד עיוני מעמיק, שמבוסס בעיקר על האקטיביות של התלמידים עצמם. בין היתר מדובר על עבודות חקר, פרויקטים במישורים שונים, עבודות קבוצתיות ולימוד אינטגרטיבי שמשלב תחומי ידע שונים. השני הוא התנסות משמעותית במישורים אומנותיים רבים. והשלישי מתמקד במעורבות חברתית בקהילה המקומית והארצית.
הבסיס הרוחני של חינוך ולדורף הוא האנתרופוסופיה, מדע הרוח מיסודו של רודולף שטיינר. האנתרופוסופיה קוראת תגר על המושג של גבולות הידיעה, היא איננה מקבלת את ההנחה שידע חייב להישען על ההתנסות החושית ופותחת פתח לאפשרות שגם התנסות על חושית יכולה להוות מקור לידע.
לזמן בו אנו חיים מאפיינים משלו. הרציונליזם המצומצם שאיתו נפתחה המאה ה-20 איננו מספק יותר, ובחיפוש אחר משמעות יוצרים בני אדם צעירים קשר לתורות רוחניות מסוגים שונים. בחיפוש זה יש לאנתרופוסופיה מקום ייחודי: משימתה היא להביא ביחד את שאיפת העומק של המזרח עם פירות היצירה האינדיבידואלית של המערב ולאפשר מסלול של יצירה רוחנית מודרנית, נגיש לכל אדם.
כדי להבדיל בין ידיעה לבין השערות בעלמא, דורשת האנתרופוסופיה פיתוח נמרץ של החשיבה. החדירה למישורים העמוקים יותר של הקיום איננה יכולה להסתפק בחשיבה שכלתנית אלא עליה לשאוף לקשר חדש בין חשיבה ורגש. הרגש עושה את דרכו לאובייקטיביות והחשיבה הופכת חמה וקונקרטית יותר. בדרך הארוכה של חינוך חיי הרגש החשיבה והרצון מתאפשרת התמרתן ליכולות של ראיה תמונתית, השראה ואינטואיציה. בתהליך זה יש מקום מרכזי להתנסות האמנותית המהווה מסלול התחנכות אישי.
לקריאה נוספת:
אייל בלוך, חבר בצוות הניהול של מכון ולדורף במכללת דוד ילין, מאמין שאת השינוי האמיתי צריך להתחיל כבר בגיל הרך. עם תארים במתמטיקה ומדעי המחשב הוא הבין שהמשמעות שחיפש נמצאת בעולם החינוך, ומאז כבר יותר מחצי יובל הוא מנחיל את השיטה לדורות המחנכים הבאים, ומציג את האני מאמין שלו: "במקום להילחם בבעיה אני עוסק בפתרונות"
צוות המורים במסלול כולל אנשי חינוך ותיקים, ממייסדי חינוך ולדורף בישראל, תרפיסטים, אמנים, יועצים ביוגרפיים - כולם פעילים בתחומי עיסוקם וחלקם עדין מורים פעילים בבתי ספר ולדורף.
מדי שנה תלמידי שנה ד' המסיימים את לימודיהם מכינים התגת סיום מרהיבה הפתוחה לקהל.
כמדי שנה ההצגה הינה הזדמנות לראות פירות של ארבע שנות הכשרה במגוון תחומים.
זהו פרויקט סיום משותף של הכיתה אשר חבריה וחברותיה, מביימים, מעצבים את התלבושות, התפאורה, המוסיקה וכמובן גם משחקים בהצגה.
בשנת תשע"ט הכתה יצאה ל"מסע מהמופלא אל ארץ עוץ" על פי ספרו של ליימן פראנק באום "הקוסם המופלא מעוץ".
בשנת תשע"ח