אייל בלוך, חבר בצוות הניהול של מכון ולדורף במכללת דוד ילין, מאמין שאת השינוי האמיתי צריך להתחיל כבר בגיל הרך. עם תארים במתמטיקה ומדעי המחשב הוא הבין שהמשמעות שחיפש נמצאת בעולם החינוך, ומאז כבר יותר מחצי יובל הוא מנחיל את השיטה לדורות המחנכים הבאים, ומציג את האני מאמין שלו: "במקום להילחם בבעיה אני עוסק בפתרונות".
חינוך בשיטת ולדורף (חינוך אנתרופוסופי) הוא כבר שם דבר בארץ ובעולם. הגישה החינוכית בת כמאה השנים מעמידה במרכז את האדם בכלל ואת הילד וצרכיו בפרט, ומבקשת לפתח בו סקרנות, תשוקה ואהבת הלימוד באמצעות חינוך המשלב אומנות, יצירה, ניסוי, חוויה ומעורבות. בבסיס חינוך ולדורף ניצבת הפסיכולוגיה ההתפתחותית של רודולף שטיינר, שנולדה מתוך השקפת העולם האנתרופוסופית ודומה בעקרונותיה לתורתם של הפסיכולוגים ההתפתחותיים הגדולים של המאה ה-20: פיאז'ה, אריקסון, פרויד וקוהלברג.
במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין פועל מסלול ההכשרה בגישת ולדורף משנת 1996, ומציע מסע ייחודי אל תוך עולם החינוך האנתרופוסופי. המסע מיועד למבקשים לעסוק ולהעמיק בחינוך ולדורף וגם לשואפים להביא מרוחה של הגישה אל תוך מערכת החינוך המקובלת - סטודנטים המתחילים את דרכם בעולם החינוך וכן אקדמאים המבקשים לעשות הסבה מקצועית ולעבור לעולם החינוך.
חלק חשוב בהכשרה הוא פעילות אומנותית בתחומים מגוונים: ציור ורישום, מוזיקה
ושירה, דרמה ודיבור, אוריתמיה (אומנות תנועה אנתרופוסופית) ופיסול ועיצוב בעץ ובחמר. המסלול מדגיש התנסות מעשית ועבודה בבתי ספר אנתרופוסופיים במהלך שנות ההכשרה.
משנת 2016 פועל המסלול תחת "המכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף".
אייל בלוך הוא פסל חברתי, מחנך, מרצה, מנהל, יזם, מפתח ומנהל של מודלים חינוכיים-חברתיים בדגש על אוכלוסיות מוחלשות ואזורי סכסוך ומצוקה. הוא מחנך מתחילת שנות התשעים ובעל ניסיון בהוראה במגוון כובעים ותחומים, מגנן ילדים ועד אוניברסיטה.
אייל, איך הגעת לתחום העיסוק הייחודי הזה?
"אני באתי מעולמות תוכן אחרים לגמרי. בשנות השמונים למדתי מתמטיקה ומדעי המחשב, ופעם בכמה שבועות היינו מתכנסים כמה סטודנטים ומורים, קוראים ולומדים מעולמות תוכן שונים ודנים בעתיד הכלכלי-חברתי שלנו, כי הרגשנו שיש משבר בתחום הזה בארץ, שיש לנו בעיה קשה, ודרוש שינוי משמעותי, רעיוני וגם התנהגותי. הבנתי שהמקום הנכון ביותר להשפיע הוא תחום החינוך, והנקודה הכי מדויקת היא הגיל הרך. התחלתי ללמוד את שיטת ולדורף, הייתי גנן בגן אנתרופוסופי ומילאתי מגוון תפקידים, והיום אני מרצה במכללה ומעביר את התורה לדורות הבאים."
"מי שלומד את השיטה מרוויח בכל העולמות: כמחנך, כהורה וכאדם"
מה יש בשיטת ולדורף שהקסים אותך כל כך?
"אנחנו, כמחנכים, כהורים, כבני אדם, חיים בעידן מאתגר. עידן שבו חסרים לנו כלים לגישור בין העולם הדיגיטלי, הטכנולוגי, לחינוך העכשווי. בעולם הטכנולוגי, על כל המורכבות וההשלכות שהוא מביא איתו – שאלת האדם לא קיימת, והילד לא מקבל אותה התייחסות שקיבל בעבר. זאת בעצם תרבות שלמה שאין לנו כלים להתמודד איתה – ושיטת ולדורף מעניקה את הכלים האלה. ומי שלומד את השיטה מרוויח בכל העולמות: כמחנך, כהורה וכאדם. אני רואה במסלול הזה שבו אני מנהל-שותף שליחות אמיתית: להביא את שאלת האדם גם לתרבות הדיגיטלית. אם אנחנו כמבוגרים לא מבינים כלום בתרבות של הילדים ובני הנוער, אין לנו כלים 'לדבר' בשפה שלהם ואנחנו כבר לא נפגשים איתם בטבע, בעולם הפיזי, הממשי, אלא רק בעולם הווירטואלי – אז איך אנחנו אמורים לחנך אותם?"
אז איך עושים את השינוי?
"כדי לטפל נכון צריך לאבחן נכון. הבעיה היא המרחק בין הראש ללב. וכדי לחולל את השינוי אנחנו צריכים לצמצם את המרחק הזה. היום יש ריבוי אינטליגנציות, ובית הספר כפי שאנחנו מכירים אותו עוסק רק בשתיים מהן: לשונית-שפתית ומתמטית. חינוך ולדורף מפתח את כל סוגי האינטליגנציות ומאפשר לכל אחד למצות ולמקסם את הפוטנציאל שלו. אם לא נעשה את זה – נפגע בחוסן הנפשי והחברתי שלנו כפרטים, וכפועל יוצא מכך – כחברה. אז במקום להילחם בבעיה – אנחנו עוסקים בפתרונות ונותנים כלים להצלחה."
מה מיוחד במסלול ולדורף במכללת דוד ילין?
"המסלול שלנו משלב בין אקדמיה לחינוך באופן שכל אחד מהם בונה את השני ונשען עליו. אנחנו מלמדים את הסטודנטים לחשוב ולחקור באופן הוליסטי, תוך כדי פיתוח חשיבה ביקורתית, המחשה ומחקר מעמיק ובאמצעים מגוונים: תאטרון, אומנות שימושית ועוד. עכשיו למשל כשאנחנו מדברים אני נמצא עם סטודנטים שנה ב' בסטף, בהרי ירושלים. אנחנו עושים כאן 3 ימים מרוכזים של סיפורי בראשית, ממחישים את השאלות המהותיות שהסיפורים עוסקים בהם ורלוונטיות לכל אדם, הסטודנטים מגיעים לעומקים בעזרת שאלות כמו: 'מה הקונפליקט של אברהם?', 'לגרש או לא לגרש את הגר'?, להקשיב לשרה או לא?' ולומדים איך מתפתחים הקונפליקטים ודרכי ההתמודדות עמם – החל ברצח בסיפור של קין והבל וכלה בפיוס ומחילה בסיפור של יוסף ואחיו."
תחום עיסוק עם משמעות לגוף ולנשמה
מי קהל היעד של המסלול?
"חשוב לציין תחילה שבישראל פועלים יותר מ-30 בתי ספר ומאות גנים בשיטת ולדורף, ויש ביקוש גובר למורים וגננות בוגרי השיטה. המסלול הזה נועד לאנשי חינוך ולהסבת אקדמאים שמחפשים גישה הוליסטית, רב תחומית, ושמלבד מקצוע מעוניינים גם במזון לנפש, לגוף ולנשמה. התוכנית הייחודית הזאת נותנת מענה פיזי, נפשי-רגשי וגם שכלי-מחשבתי. זה תחום עיסוק עם משמעות." אנו תופסים את התוכנית כהכשרה שמאפשרת ללומדים הזדמנות והזמנה לחוות תהליך של התפתחות אישית-מקצועית.
התוכנית מעניקה לבוגרים כלים ונותנת להם בסיס להמשך דרכם – בין שכאנשי חינוך במסגרות ולדורף ובין שבמסגרות חינוך אחרות, תרפיסטים וכד'.
האם התוכנית מתאימה גם למי שכבר מורים בעצמם ועובדים במקצוע?
"בהחלט. יש מורים רבים שעובדים במקצוע, אבל מרגישים שמשהו חסר. מי שלומד במסלול שלנו מקבל תעודה ממשרד החינוך ותעודת ולדורף בין-לאומית – שאיתה הוא יכול בעצם לעבוד בכל מקום בעולם."