"יודע אני בתי שאיני מנחיל לך עושר ונכסים, אבל אני מלמדך לקרות בספרים, בזמן שעולמו של אדם חשוך בעדו קורא בספר ורואה עולם אחר" (עגנון, סיפור פשוט)
התמחות בחוג לספרות ולספרות ילדים במסגרת לימודי תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה, מציעה מגוון רחב של קורסים בספרות עברית, ספרות עולמית, ספרות ילדים וסדנאות כתיבה. כמו כן, נלמדים קורסים העוסקים בהוראת מקצוע הספרות. אלו ניתנים במקביל להכשרה ולהתנסות מעשית בבית הספר היסודי והעל־יסודי.
הקורסים בחוג לספרות הם הזמנה להיכרות עם תחומים משיקים כמו פסיכולוגיה, פילוסופיה, היסטוריה, אמנות ומוזיקה. הקריאה והלמידה של טקסט ספרותי מכשירים את הסטודנטים והסטודנטיות להוראת הספרות להיות מורות ומחנכים משכילים ורחבי אופקים, בעלי יכולות רגשיות ואינטלקטואליות, שידע ספרותי, תרבותי, ישראלי ואוניברסאלי יהיו חלק מעולמם ומערכיהם.
לימודי התמחות בספרות מתאימים לאוהבי ספרות – אם את או אתה מכירים בכוחן של מילים, נהנים לצלול לעומקם של סיפורים ומעוניינים להיפגש עם דמויות ספרותיות שהן כמראה לנפש שלנו – מקומכם איתנו! הלימודים מתאימים לכל מי שרוצים גם להתנסות בכתיבה ולספר את סיפוריהם האישיים, ולאלו שמעוניינים ומעוניינות לשתף באהבת-הספר שלהם, להעשיר את הדור הבא באוצר ספרותי אמיתי. מקומכם בחוג לספרות ילדים במכללה להוראה ע"ש דוד ילין!
שנה א' – קורסי מבוא בשירה, סיפורת, דרמה, מיומנויות כתיבה ועוד.
בקורסים יילמדו יצירות המדגימות אמצעי הבעה ספרותיים, בין אם יצירות למבוגרים ובין אם יצירות המיועדות לילדים. יצירות מקור ויצירות עולם קלאסיות מתורגמות.
שנים ב', ג' - שנים של העמקה ולימוד סוגות שונות, העמקה ביוצרים ספציפיים, בתמות מגוונות כמשפחה, זהות, מגדר וכדומה, וקורסים המשלבים ספרות עם תחומי ידע כמו אמנות, מקרא, פסיכולוגיה ועוד. כמו כן הסטודנטים יתנסו בחקר אישי באמצעות קורס סמינריון. הלימודים משלבים קורסים שמתקיימים במכללה עם קורסים מקוונים שנלמדים בבית. במשך שנה ב' יילמדו קורסים העוסקים בהוראת מקצוע הספרות – אלו מלווים את ההתנסות המעשית בהוראה בבתי הספר.
מרצה בחוג לאמנויות (בקורסים בפיסול קרמי) ובחוג לספרות. חוקרת ביטויים מילוליים של יצירות אמנות פלסטית ביצירות ספרות. בספריהם של הסופרים: יהושע קנז, יואל הופמן ויובל שמעוני.
מאמינה שהספרות היא חלק ממרקם החיים – מדברת עלינו, מופנית אלינו ומאפשרת לנו להתבונן בחיינו ולהבין אותם לעומק ובאור חדש.
סיפרה:
גבולות, הוצאת עם עובד,2016
מרצה וחוקרת ספרות בראיה בינתחומית ומדריכה פדגוגית במסלול היסודי.
תחומי התמחות :הוראת הספרות, SEL, הדרכה פדגוגית של סטודנטים בבתי ספר מסוגים שונים.
תחומי הוראה: דידקטיקה, הוראת מקצוע הספרות, היצירה העגנונית, הוראה השואה וספרות ילדים.
מאמינה בהוראה דיאלוגית, עידוד חשיבה יצירתית, סקרנות אינטלקטואלית ושימוש בטכנולוגית המידע ושיתופיות.
מרצה וחוקרת ספרות, בדגש על בין-תחומיות. מתמחה בספרות השוואתית: ספרות נשים עברית ואמריקאית, ספרות אירופאית בין מלחמות עולם, שירה מודרנית וספרות ילדים.
מלמדת בחוג לספרות וספרות ילדים ובמסלול מלמ"מ.
אני מאמינה בהוראת ספרות ככלי להבנת המציאות ולבחינת נבכי נפש האדם. אני מאמינה בהוראה ובלימוד כדרך חיים, בעידוד חשיבה ביקורתית ויצירתית ובשיח המשמעותי והפתוח בין מרצה לסטודנט בקורסים פרונטאליים ומקוונים.
מרצה וחוקרת ספרות וספרות יידיש. מתמחה בספרות מדרש, ספרות עממית וספרות יידיש עתיקה.
מלמדת בחוג לספרות וספרות ילדים, מדריכה פדגוגית במסלול העל יסודי ומאמנת הוראה.
מאמינה בעידוד בטחונו העצמי של הסטודנט, בפיתוח יכולותיו האינטלקטואליות, בעבודה עצמית בקורסים מקוונים ולא מקוונים כאחד ובהפיכתו/הפיכתנו לאנשים טובים יותר, אמפתיים יותר, הרואים זה את זה.
ספרהּ:
כובש הלבבות – ספר לב טוב לר' יצחק בן אליקום מפוזנא, פראג ש"פ (1620) – ספר מוסר מרכזי ביידיש (הקבה"מ 2013)
מנהלת בשיתוף - התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה
מדריכה בכירה במרכז התרפיות
מרצה לספרות וביבליותרפיסטית. מתמחה בקשר בין פסיכולוגיה, מגדר וספרות, ובשפת הטראומה הנפשית.
מלמדת בחוג לספרות, בחוג להשכלת מבוגרים ובמסלול העל-יסודי, וכן בתוכנית ההכשרה לתואר שני בביבליותרפיה.
מאמינה במילה הכתובה וביכולתה להוות מיכל נפשי עבור האדם, ב"אחדים שאוהבים שירה" (שימבורסקה), ובגילוי המשותף עימם של הקסם הסמוי בין השורות.
פרס אביחי ברגסון ז"ל, לזכרו של רס"ל אביחי ברגסון שנפל במלחמת יום הכיפורים, מוענק מדי שנה על ידי החוג לספרות לעבודה מצטיינת בתחום ספרות הילדים
זוכי וזוכות פרס אביחי
תשפ"ג 2022
אפרת קרמר, על עבודתה בנושא: "ההבדלים בין ייצוגי בנות ובנים בספרים לגיל הרך בשנים 1970-2021".
אביטל אגמון, על עבודתה בנושא: "קידום תזונה בריאה בספרות ילדים ישראלית עכשווית: על מלפפון, עגבנייה, דימוי גוף ומה שביניהם".
תשפ"ב 2021
הודיה אסייג, על עבודתה בנושא: "ייצוג ועיצוב דימוי הגוף ומודל הרזון בספרי ילדים משנות ה-80 ועד ימינו".
גליה אביטבול, על עבודתה בנושא: "ייצוג ועיצוב נושא המלחמה בשירי הילדים של תרצה אתר".
יהל קפולניק, על עבודתה בנושא: "ביטויים של תפיסות מגדריות בספרות ילדים עכשווית".
אופיר יוסף, על עבודתה בנושא: "מהדרה להכלה: ייצוג ילדים עם הפרעות קשב וריכוז".
תש"ף 2019
מאיה בן אשר, על עבודתה בנושא: "ספרות לילדים ולנוער ככלי חינוכי: היבטים אידאולוגיים, פסיכולוגיים וחינוכיים בסדרת ספרי הארי פוטר".
תשע"ט 2018
יובל ארז, על עבודתה בנושא: "הכול נשאר במשפחה: ייצוג ועיצוב יחסים בין-דוריים ביצירות לילדים ולמבוגרים מאת מאיר שלו".
גל רחמין, על עבודתה בנושא: ייצוג ועיצוב דמות האם ביצירותיהן של נורית זרחי ולאה גולדברג לילדים ולמבוגרים".
שחר אופיר, על עבודתו בנושא: "שיערות רגליים וזקני ילדות, המסר הכפול לילד ולמבוגר ביצירות פנטזיה של טולקין ופראצ'ט".
פוואז מסארי, על עבודתו בנושא: "הקשר הבין תרבותי והרב דורי ביצירות של נעמי שיהאב נאי".
תשע"ח 2017
ליאת מן, על עבודתה בנושא: "'במקום שציפינו להיות לבדנו נהיה עם העולם כולו', התפתחות הגיבור במרחב פנטסטי דרך עיצוב תמות הבדידות והחברות".
תשע"ז 2016
טל פלג, על עבודתה בנושא: לחבר שני הפכים: השוואה בין הרומנים לגיל נעורים: "שרוטה" של תמר ורטה-זהבי, ו"סמיר ויונתן על כוכב מאדים" של דניאלה כרמי.
הדר חביב, על עבודתה בנושא: ייצוגי הגוף ה"אחר" בספרות הילדים העברית.
תשע"ו 2015
אודליה קנדלר, על עבודתה בנושא: ייצוג הירח בשירת לאה גולדברג לילדים ולמבוגרים
רוני אדרי, על עבודתה בנושא: ייצוגי אובדן ושכול בספרות הילדים ביצירות נבחרות מאת מרים ילן שטקליס ונורית זרחי.
אור עוזרי, על עבודתה בנושא: תמורות לשוניות המשתקפות בתרגומי הדיאלוגים של 'האקלברי פין' והשפעתן על הדמויות.
תשע"ה 2014
זוהרה פוגל, על עבודתה בנושא: האיורים בשיריה של המשוררת מרים ילן שטקליס.
רחל בראון-שגב, על עבודתה בנושא: ערכים בספרות עברית עכשווית בדגש על ערך "שמירה על הסביבה".
בני בר יהודה, על עבודתו בנושא: אמצעים ספרותיים ומגמות בספרות שואה לילדים.
תשע"ד 2013
נורית קאופמן, על עבודתה בנושא: ייצוג ועיצוב הווית ה'שונה' בחברה, בספר "ניסים ונפלאות" ללאה גולדברג ובחמישה משיריה.
לירז מאירי, על עבודתה בנושא: עיצוב דמות האישה במעשייה העממית בהשוואה לספרות הילדים המודרנית.
שרון זוסמן, על עבודתה בנושא: עיצוב דמות הנערה בספרות נוער עכשווית – משמרת הטיות סטריאוטיפיות כבעבר או מערערת עליהן?
תשע"ג 2012
סיוון לוי, על עבודתה בנושא: קריאה אינטרטקסטואלית בטרילוגיית סיפורי "כספיון" מאת פאול קור.
עידית סוארי, על עבודתה בנושא: היבטים חינוכיים ברומן "נשים קטנות" מאת לואיזה מי אלקוט.
תשע"ב 2011
יונת קפלן, על עבודתה בנושא: ספרות ילדים בחינוך האנתרופוסופי ביחס לספרות ילדים: עיון בשתי אגדות מאת האחים גרים – 'גברת הולה' ו'כדור הבדולח'.
תשע"א 2010
איריס מזרחי, על עבודתה: הספרות ככלי להעברת מסר חינוכי "כבוד הדדי וחברות".
רונלי אברינה –סיסו, על עבודתה בנושא: היבטים ביוגרפיים ביצירותיה של נורית זרחי.
תש"ע 2009
מיכל שאו, על עבודתה בנושא: שניים שהם אחד: ניתוח הסיפור "מאויב לאוהב" כתהליך אינדיבידואציה.
עידית מזרחי, על עבודתה בנושא: מפגש ילדים ובני נוער פליטי השואה עם חברי הקיבוצים.
תשס"ט 2008
מור גרדשטיין, על עבודתה בנושא: ערכים בחברה הישראלית המשתקפים בשירי הפסטיבלים בשנות ה – 70 ובשירי הפסטיגלים בשנות ה – 2000.
תשס"ז 2007
אורלי אקלר, על עבודתה בנושא: עידון וניטרול האימה כמתודה בספרות ילדים בנושא השואה. עיון ב'רוץ ילד רוץ' וב'אי הציפורים' לאורי אורלב.