Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

שערים - מבוא לחינוך ולדורף

הינך נמצא כאן

לייעוץ ורישום ללימודים: 
שעות קבלה: 

בימים שני ורביעי בתאום מראש

חייגו 02-6558111

מתעניינים בתוכנית?

מלאו פרטים ונחזור אליכם

חייגו 3034*   

גב' נעמה ריטה שפירא, מנהלת בשיתוף בתוכנית לחינוך יסודי בגישת ולדורף במכללת דוד ילין

לימודי תואר ראשון בחינוך במסלול ולדורף - חינוך אנתרופוסופי עם תעודת הראה

"חינוך חווייתי הופך למידה מנותקת לחוויית חיים. לומדים בו על העולם, מתוך העולם. לומדים לראות, לשמוע, לגעת, לטעות לחוות רגש ולחוות דעה" (טליה שניידר)

חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי), מציע במאה השנים האחרונות (מאז הווסדו ב- 1919) גישה חינוכית אשר שמה את הילד וצרכיו במרכזה, ומבקשת לפתח בו את הסקרנות, תשוקה ואהבת הלימוד באמצעות חינוך המשלב אומנות, יצירה, ניסוי, חוויה ומעורבות.

המבקשים לעסוק בחינוך יוכלו לפגוש גישה יצירתית ושלמה לחינוך. ההכשרה מתבססת על קידום ההתפתחות האישית של כל סטודנטית וסטודנט בהעמקה פילוסופית ורוחנית. זאת תוך פיתוח כלים להתבוננות מודעת ומועילה על התפתחותם של ילדים בגילאים שונים.

פעילות המרכז להכשרה בחינוך אנתרופוסופי - ולדורף

המכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף

פעילות המרכז כוללת מגוון תוכניות:

  • מסלולי הכשרת עובדי הוראה לבתי ספר יסודיים בגישת ולדורף ובכלל זה:
    • תוכנית הכשרת עובדי הוראה לבתי ספר יסודיים (בגישת ולדורף): מסלול ייחודי המשלב תואר בחינוך, תעודת הוראה ותעודת הכשרת ולדורף בינלאומית.
    • הסבת אקדמאים להוראה בבית ספר יסודי בגישת ולדורף.
    • תוכניות להשלמת תואר ותעודות הוראה למורים וגננות העובדים בפועל בבתי ספר ובגנים המחנכים בגישת ולדורף.
  • תוכנית משותפת עם המסלול לגיל הרך במכללה המשלבת תואר בחינוך, תעודת הוראה לגיל הרך ותעודת הכשרת ולדורף בינלאומית.
  • שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמאיים מקבילים בחו"ל (כדוגמת אוניברסיטת אלאנוס בגרמניה).
  • הפעלת מרכז השתלמויות ארצי המתמקד בגישת ולדורף.

המרכז ומסלולי ההכשרה מנוהלים על צוות המונה 6 חברים מבין צוות מורי המסלול ורכזת המסלול.

מעבר למידע נוסף אודות תכניות להשלמת תואר ותעודת הוראה למורים בפועל ולגננות בפועל

מהו חינוך ולדורף?

חנוך לנער על פי דרכו (משלי כ"ב 6)

חינוך ולדורף הוא דרך חינוכית שמקורה בתפיסת העולם האנתרופוסופית אותה ייסד רודולף שטיינר בתחילת המאה ה-20 באירופה. שטיינר עסק במגוון תחומים וביניהם הקמת בית ספר ניסיוני לילדי פועלי בית החורשת לסיגריות "ולדורף – אסטוריה" בעיר שטוטגרט בגרמניה, זאת לבקשת בעל המפעל. בית הספר הוקם ב- 1919 מיד לאחר תום מלחמת העולם הראשונה. (מכאן גם השם חינוך ולדורף).

בבסיס חינוך ולדורף ניצבת הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר, שנולדה אומנם מתוך השקפת העולם האנתרופוסופית אולם דומה בעיקריה לתורתם של הפסיכולוגים ההתפתחותיים הגדולים של המאה שעברה: פיז'ה, אריקסון, פרויד וקוהלברג.

גישות אלו רואות את התפתחות הילד כסדרה של שלבים התפתחותיים עוקבים, שכל שלב נבנה על ומתוך השלב הקודם ומהווה המשכו הטבעי. הדגש אינו על מהירות או הישגיות, אלא על ביסוס השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, פיתוח כישוריו ויכולותיו העכשוויות ובנייה איטית ויסודית שלהם.

למערכת חינוך זו מרכיבים שונים האורגים בתוכם את התפיסה החינוכית. לכל מרכיב חלק בבניית התהליך בו הילד והילדה צומחים. מתודות ההוראה, האווירה החינוכית, תכניות הלימוד, דרכי הערכה, הקשר בין מורים לילדים ואפילו צורת המבנה, צבעיו ועיצוב הרהיטים מכוונים לכך.

השאלות שמחנכי ולדורף שואלים את עצמם אינן: "מה עלינו לעשות על מנת להכין את הילד לזמן עתידי כלשהו?" או "אילו כישורים ותכונות יש להקנות לו על מנת שישתלב בחיים לאחר בית הספר?" אלא פשוט: "כיצד לפתח את כישוריו, את יכולותיו ואת פנימיותו בצורה הטובה וההרמונית ביותר."

המרכיבים השונים של מערכת החינוך מכוונים לתת תשובה לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. מכאן שחינוך ולדורף אינו מקשה אחת, רעיון אחד שמיושם בכל שנות הגן ובית הספר, אלא תהליך דינאמי, משתנה, שעובר מטמורפוזה בהתאם לגילאי הילדים. כוחות ואיכויות מסוימים שמאפיינים גיל כלשהו יכולים לעבור במהלכן של שנות הילדות שינוי, ואז להפוך לכוחות ואיכויות שונים לגמרי.

מאוד בקיצור ניתן לתאר את השלבים ההתפתחותיים עליהם שמים דגש בחינוך ולדורף בצורה הבאה: 

בשנות החיים הראשונות (גיל הגן) מתמקדים בעיקר בתנועה, חוויות חושים עזות, משחק חופשי ומלא דמיון וכל מה שקשור לחיקוי עולם המבוגרים בפעילות ומשחק. גן ילדים ברוח חינוך ולדורף מהווה מקום של עשייה, של עבודה ושל התרחשות מלאת יוזמה, דמיון וחיים.

בבית הספר היסודי דגש מיוחד מושם על תהליכים אמנותיים. הילדים נכנסים בשעות בית הספר לעולם מלא יצירה אמנותית במישורים מגוונים: שירה ומוזיקה, דקלום ודרמה, ציור ורישום, תנועה, פיסול ועיצוב ועוד. האמנות אינה באה בנוסף לתהליכי הלימוד אלא היא הכלי המרכזי דרכו מלמדים כל נושא ונושא.

בשנים של גיל ההתבגרות מרחיבים את כל מה שנעשה עד כה לשלושה כיוונים עיקריים. הראשון הוא לימוד עיוני מעמיק, שמבוסס בעיקר על האקטיביות של התלמידים עצמם. בין היתר מדובר על עבודות חקר, פרויקטים במישורים שונים, עבודות קבוצתיות ולימוד אינטגרטיבי שמשלב תחומי ידע שונים. השני הוא התנסות משמעותית במישורים אומנותיים רבים. והשלישי מתמקד במעורבות חברתית בקהילה המקומית והארצית.

 לקריאה נוספת היכנסו לאתר ולדורף ישראל

מהי אנתרופוסופיה?

הבסיס הרוחני של חינוך ולדורף הוא האנתרופוסופיה, מדע הרוח מיסודו של רודולף שטיינר. האנתרופוסופיה קוראת תגר על המושג של גבולות הידיעה, היא איננה מקבלת את ההנחה שידע חייב להישען על ההתנסות החושית ופותחת פתח לאפשרות שגם התנסות על חושית יכולה להוות מקור לידע.

לזמן בו אנו חיים מאפיינים משלו. הרציונליזם המצומצם שאיתו נפתחה המאה ה-20 איננו מספק יותר, ובחיפוש אחר משמעות יוצרים בני אדם צעירים קשר לתורות רוחניות מסוגים שונים. בחיפוש זה יש לאנתרופוסופיה מקום ייחודי: משימתה היא להביא ביחד את שאיפת העומק של המזרח עם פירות היצירה האינדיבידואלית של המערב ולאפשר מסלול של יצירה רוחנית מודרנית, נגיש לכל אדם.

כדי להבדיל בין ידיעה לבין השערות בעלמא, דורשת האנתרופוסופיה פיתוח נמרץ של החשיבה. החדירה למישורים העמוקים יותר של הקיום איננה יכולה להסתפק בחשיבה שכלתנית אלא עליה לשאוף לקשר חדש בין חשיבה ורגש. הרגש עושה את דרכו לאובייקטיביות והחשיבה הופכת חמה וקונקרטית יותר. בדרך הארוכה של חינוך חיי הרגש החשיבה והרצון מתאפשרת התמרתן ליכולות של ראיה תמונתית, השראה ואינטואיציה. בתהליך זה יש מקום מרכזי להתנסות האמנותית המהווה מסלול התחנכות אישי.

לקריאה נוספת:

אתר אתרופוסופיה בישראל

אתר מגזין אדם עולם

סטודנטים ובוגרים משתפים

המסלול פתח לי את הראש להסתכלות חדשה על החיים, על אנשים, על חינוך, על הורות.. מעניין מאוד. בשבילי האנתרופוסופיה הפכה לדרך חיים, ואני שמחה שנחשפתי אליה.

המסלול פתח לי את הראש להסתכלות חדשה על החיים, על אנשים, על חינוך, על הורות.. מעניין מאוד. בשבילי האנתרופוסופיה הפכה לדרך חיים, ואני שמחה שנחשפתי אליה.

אלו לימודים שאינם כמו המסגרת האקדמית הרגילה, קבוצות קטנות ואינטימיות, עבודה פנימית ורוחנית.

אלו לימודים שאינם כמו המסגרת האקדמית הרגילה, קבוצות קטנות ואינטימיות, עבודה פנימית ורוחנית.

אלו לימודים אקדמאיים לכל דבר פשוט הרבה יותר חוויתיים, מעניינים והם לא רק "לימודי חינוך" אלא לימודים לחיים.

אלו לימודים אקדמאיים לכל דבר פשוט הרבה יותר חוויתיים, מעניינים והם לא רק "לימודי חינוך" אלא לימודים לחיים.

הלימודים במסלול תורמים לי, ומפתחים אותי בהמון תחומים שונים. אני חושבת שדבר שיאפשר לי להתקדם ולהצליח לא משנה איזה תחום אבחר לעסוק בו, גם במידה וזה לא יהיה בחינוך.

הלימודים במסלול תורמים לי, ומפתחים אותי בהמון תחומים שונים. אני חושבת שדבר שיאפשר לי להתקדם ולהצליח לא משנה איזה תחום אבחר לעסוק בו, גם במידה וזה לא יהיה בחינוך.

מלבד הלימודים האקדמיים הרגילים במכללה, זוכים למפגש אחר ומרתק עם עולם האנתרופוסופיה ולמורים שהם אנשים מעניינים וטובים, שעוסקים בחינוך גם מעבר למכללה. המסלול והתוכן שבו מאפשרים חקר ובדיקה של איכויות אחרות בי, של אורח החיים שלי.

מלבד הלימודים האקדמיים הרגילים במכללה, זוכים למפגש אחר ומרתק עם עולם האנתרופוסופיה ולמורים שהם אנשים מעניינים וטובים, שעוסקים בחינוך גם מעבר למכללה. המסלול והתוכן שבו מאפשרים חקר ובדיקה של איכויות אחרות בי, של אורח החיים שלי.

אני מאמינה שכל אחד יכול לפרוח במסלול הזה. המסלול בסופו של דבר משלב תעודת הוראה, תעודת ולדורף וגם תואר. כך שהוא משתלם מאוד ופותח לך כמה דלתות להחליט היכן תרצה להשתקע בסופו של דבר.

אני מאמינה שכל אחד יכול לפרוח במסלול הזה. המסלול בסופו של דבר משלב תעודת הוראה, תעודת ולדורף וגם תואר. כך שהוא משתלם מאוד ופותח לך כמה דלתות להחליט היכן תרצה להשתקע בסופו של דבר.

לדעתי המסלול והלימודים מאפשרים ירידה לפרטים ותשומת לב בנושאים שבשום מקום אחר שלומדים בו הוראה לא מקבלים, חוץ מהמון העשרה אישית והתפתחות, וראייה כוללת שתהליך אישי הוא הכרחי אצל כל מחנך. יחס אישי וליווי למי שמבקש את זה.

לדעתי המסלול והלימודים מאפשרים ירידה לפרטים ותשומת לב בנושאים שבשום מקום אחר שלומדים בו הוראה לא מקבלים, חוץ מהמון העשרה אישית והתפתחות, וראייה כוללת שתהליך אישי הוא הכרחי אצל כל מחנך. יחס אישי וליווי למי שמבקש את זה.

צור קשר - יעוץ והרשמה

צור קשר עם יועץ

היחידה לייעוץ ורישום

 

02-6558111 שלוחה 1

dy100@dyellin.ac.il

לגבי תואר ראשון חינוך יסודי - ולדורף