הוראה קשובה הינה גישה להוראה ולמידה שמטרתה לאפשר ללומדים בכל גיל ובכל מקצוע להגיע לידי הבנה. היא מקנה לאנשי חינוך מהגן ועד האקדמיה כלים פדגוגיים "לראות" כל לומד בזמן אמת, לאפשר לו לחולל תהליכי הבנה, ולחזק בו את תחושת המסוגלות והחוסן באמצעות תיווך מותאם תוך כדי תהליכי הלמידה וההבנה בכיתה.
ההוראה הקשובה משתמשת בייצוג חזותי כשפה נוספת באמצעותה כל לומד מבטא את הבנתו ביחס לתוכן הנלמד. הייצוג החזותי וההסברים המילוליים הנלווים לו על ידי הלומד משקפים בנוסף להבנה האישית גם את הכוחות והאתגרים של הלומד, ומתייחסים לעולמו. לאורך זמן משקפים גם את השינוי שחל בהבנתו במהלך תהליך הלמידה.
כל לומד חווה הקשבה לא שיפוטית המחזקת את תחושת המשמעות והשייכות שלו לקבוצת הלומדים. הייצוגים החזותיים מהווים בסיס לשיח כיתתי מעמיק סביב הנושא הנלמד ומאפשרים הן למורה והן ללומדים תהליך של רפלקציה. הייצוגים החזותיים אינם נמדדים ברמתם האומנותית ויכולים להתבצע באופן ידני (ציור, פיסול וכדומה) ובאמצעות כלים טכנולוגיים (צילום, תמונה, AI, ואפליקציות שונות).
הוראה קשובה יוצרת למידה חווייתית בה כל לומד מעורב ושותף בדרך אל ההבנה, האישית והכיתתית. ההקשבה לכל לומד והשיח הכיתתי המשמעותי, יוצרים אצל הלומדים תחושת מסוגלות, שייכות וחוסן, מגבירים את המוטיבציה ללמידה והופכים את האקלים הכיתתי והבית ספרי לקשוב ומכיל.
הוראה קשובה מהווה חיבור של מספר גישות חינוכיות פורצות דרך. היא משלבת את התיאוריה של פוירשטיין להתפתחות קוגניטיבית באמצעות תיווך, המיושמת בידי פרופ' שור בהוראה לשם הבנה בתכנים לימודיים בתוך כיתת הלימוד. ההוראה הקשובה משתמשת בציורים באופן שיטתי ככלי של הערכה מעצבת המאפשר לאנשי ונשות החינוך לבחון ולהעריך באופן אותנטי ומדויק את הבנתו של כל לומד ולהתאים את המשוב והתיווך בהתאם.
למידה בגישת ההוראה הקשובה יוצרת מעורבות גבוהה של הלומדים הנשארים פעילים לאורך כל תהליך הלמידה. יחד, כל ההיבטים הללו מובילים למהפכה חינוכית בהיבטים עמוקים הקשורים לקידום ההבנה והמוטיבציה. תקשורת אמתית בין מורים לתלמידים יכולה לגרום לדברים מדהימים לקרות. היא מקדמת מוטיבציה ללמידה ומגבירה את היכולת של המורים לאמוד את הבנת הלומד בכדי להתאים את ההוראה, ולראות את ההתקדמות בחשיבה ובהבנה
נשמע כמו עוד אוטופיה חינוכית....
ייתכן וכך זה נשמע. אולם, כקבוצה של אנשי חינוך מנוסים ומצליחים בהובלת פרופ' שור, אנו שואבים מהידע והניסיון שלנו שנפרש על גבי שנים של הוראה בכל הרמות, מגילאי הגן ועד לימודים אקדמיים לתארים מתקדמים, בארץ ובחו"ל, במגוון רחב של תחומי דעת. זוהי אינה קבוצה של חולמים בהקיץ, להיפך זוהי קבוצה של אנשי שטח המודעים להיבטים המאוד עמוקים של תהליכי למידה והוראה והמבצעים תהליכי הוראה קשובה מתוך ענווה ומודעות לקושי לחולל שינוי בהבנה.
אנו מבקשים לקדם הכשרת צוותים חינוכיים, על מנת שגישת ההוראה הקשובה תהיה דרך ושפה חינוכית בגני הילדים ובבתי הספר.
תקשורת אמיתית בין מורים לתלמידים יכולה לגרום לדברים מדהימים לקרות. היא מקדמת מוטיבציה ללמידה ומגבירה את היכולת של המורים לאמוד את הבנת הלומד בכדי להתאים את ההוראה, ולראות את ההתקדמות בחשיבה ובהבנה.