שגיא בלה

מנהלת התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה
מדריכה בכירה במרכז התרפיות
הטיפול הביבליותרפי עוסק בתהליכים של קריאה וכתיבה ורותם אותם לצרכים טיפוליים. בספרה 'הקול השלישי', מגדירה רחל צורן את הביבליותרפיה "כשיטת טיפול בתחום הטיפול באמנות המציעה להציב במרכז הדיאלוג הטיפולי תהליכי קריאה וכתיבה בטקסט ספרותי, ולראות בהם ערוץ מרכזי דרכו מתקיים הדיאלוג הטיפולי. תהליכי הקריאה והכתיבה בטקסט מתווכים על ידי הביבליותרפיסט, ופעולת התיווך מתועלת לתכליות תרפויטיות" (צורן, 2000, עמ' 53). ה"ריפוי" מבוסס על עקרונות הטיפול הפסיכודינמיים.
בטיפול מושם דגש על היסוד האינטראקטיבי של תהליך הקריאה ועל מקומו המרכזי של המטפל המשמש כמתווך כשהקריאה מתרחשת בהקשר טיפולי. את הטקסט הספרותי ניתן לראות כקול שלישי אוטונומי המהווה שותף בדיאלוג הטיפולי כאשר התהליך מתנהל דרכו ובשפתו. בטיפול הביבליותרפי מנצלים את עוצמתה של הספרות כדי לעורר תגובה רגשית על ידי הכנסת טקסטים לחדר הטיפול וניהול דיאלוג טיפולי באמצעותם.
תכנית הלימודים וצוות התכנית לתואר שני בטיפול ביבליותרפי:
תכנית הלימודים כוללת שיעורים תיאורטיים כלליים בפסיכולוגיה, שיעורים בתחום הביבליותרפיה והדרכה. אנו שמים דגש מיוחד על ההדרכה הקבוצתית לאורך השנים ומקפידים על קבוצות הדרכה קטנות יחסית. הליווי במסגרת זו ממשיך גם לאחר סיום חובות השמיעה הרשמיות, בשנה ג'. בתכנית צוות מרצות מגוון, העוסק בביבליותרפיה מכיוונים שונים ומתחומי עניין שונים. הצוות עוסק בטיפול כמו גם במחקר ובכתיבה אקדמית. תחומי העניין של המרצות באים לידי ביטוי גם בתכנית הלימודים ויוצרים תכנית לימודים עשירה ומגוונת.
ב .23.5.19 נערך כנס של התרפיות באודיטוריום של המכללה. הגיעו לכנס כמאה איש. נושא הכנס היה "היצירה כמקור לצמיחה".
בכנס היו מגוון הרצאות וסדנת תיפוף.
מידע מורחב וסרטונים מהכנס עצמו ניתן לראות בקישור בהמשך
ביבליותרפיסטית, ראשת התוכנית לתואר שני בביבליותרפיה, מדריכה בכירה במרכז התרפיות להורות ומשפחה. מדריכה מטפלים וסטודנטים, מטפלת בקליניקה פרטית בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מתמחה בטיפול בנפגעי ונפגעות פגיעה מינית, מדריכה במסגרת תוכנית הפסיכותרפיה בשירות הפסיכולוגי באוניברסיטה העברית.
Sagi, B. (2023). Self-bibliotherapy: writing and identity consolidation processes in “Emily of New Moon” by Lucy Maud Montgomery, Journal of Poetry Therapy, DOI: 10.1080/08893675.2023.2237197
Sagi, B. (2021). “Only when it’s written here”: personal writing as testimony in the aftermath of childhood sexual abuse. Journal of Poetry Therapy, DOI: 10.1080/08893675.2021.1921475
שגיא, ב' (התקבל לפרסום). ביבליותרפיה בשירות העצמי: תהליכי כתיבה וגיבוש זהות ב"אמילי ממולד ירח" של לוסי מוד מונטגומרי. ספרות ילדים ונוער.
שגיא, ב' ודקל, ר' (2021). "ואם אתן כאן, אז גם אתן הפסקתן לשתוק": כתיבה אישית כעדות עצמית לפגיעה מינית בילדות. בין המילים: כתב עת לטיפול באומניות, 18.
שגיא, ב' (2021). שבר ענף ירוק. (ספר פרוזה). הוצאת שתיים. הספר זכה בפרס שר התרבות לספרות ביכורים.
ביבליותרפיסטית ומדריכה, בוגרת בית הספר לפסיכותרפיה במכון מגיד, האוניברסיטה העברית בירושלים. מטפלת מוסמכת לטיפול בטראומה בשיטת – EMDR. מטפלת במרכז הישראלי לטיפול בפוסט-טראומה בירושלים, מנחת קבוצות הורים שכולים של משרד הביטחון, מנחת קבוצת אנשים החיים עם מחלת הסרטן של האגודה למלחמה בסרטן ובעלת קליניקה פרטית.עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בשילוב של הביבליותרפיה עם עקרונות הטיפול הנרטיבי – שילוב שהיא מיישמת בטיפול.
ביבליותרפיסטית ומדריכה. עוסקת שנים רבות בטיפול בילדים ובמתבגרים, בהדרכות הורים ובהדרכת מטפלים באמנויות. מרצה במכללת דוד ילין בירושלים ובסמינר הקיבוצים בתל-אביב בתכנית הכשרת סטודנטים לביבליותרפיה. עובדת בקליניקה בהר אדר. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בסיפורי החיים של ביבליותרפיסטיות ערביות-ישראליות ובחשיבותם של אלה להכשרה של קבוצה מקצועית זו.
מרצה וחוקרת בינתחומית, עובדת סוציאלית ועמיתה במכון תל-אביב לפסיכואנליזה בת-זמננו. הוראתה ומחקריה משלבים התמחות בספרות, פסיכואנליזה ומגדר, ועוסקים בהיבטים פסיכודינמיים ותרפויטיים של כתיבה בטקסטים ספרותיים, טיפוליים ותרבותיים שונים. עבודת הדוקטורט שלה: "לקרוא ולכתוב כאילו חייך תלויים בזה" - קולות אישיים בכתיבה הפמיניסטית האמריקנית על הספרות", עוסקת ביוצרות ספרות אמריקאיות, שכתיבתן הפמיניסטית מחוללת עבורן תהליך "לידה מחדש" של עצמיות שנחוותה כמחוקה ובזויה והופכת נוכחת, יצירתית ובעלת עוצמה.
ביבליותרפיסטית, מדריכה ומטפלת בקליניקה פרטית, ובמסגרת משרד החינוך. מרכזת את ההכשרה המעשית בתוכנית לתואר שני בביבליותרפיה.
ביבליותרפיסטית, מדריכה ומטפלת בקליניקה פרטית, ובמסגרת משרד החינוך.
ביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית. מקיימת פרקטיקה פרטית ובה בין היתר מתמחה בטיפול בפגיעה מינית. מנחת קבוצות במרכז הסיוע לנפגעות אונס, ירושלים. מדריכה ביבליותרפיסטים ואנשי מקצוע בתחום הטיפולי במסגרות שונות לאורך השנים (מרכז "תמר", "מיטל", מרכז הסיוע לנפגעות אונס, ובמסגרות פרטיות). מרבה להרצות במסגרות שונות. עוסקת גם בשאלת מקומה של העבודה גופנית בטיפול הרגשי ובפרט בשילוב של יוגה וטיפול רגשי. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בטיפול ביבליותרפי בנפגעות גילוי עריות ופגיעה מינית בילדות.
ביבליותרפיסטית ומדריכה. מטפלת במסגרת החינוך המיוחד הכוללני וכן עם הכיתות המקדמות. נוסף לכך מקיימת פרקטיקה פרטית. עובדת בעיקר עם מתבגרים וילדים ועוסקת בהדרכת הורים ובהדרכת ביבליותרפיסטים. חני היא דוקטורנטית בחוג לספרות בחיפה וחוקרת את עולמן של קוראות מתבגרות כפי שהן מיוצגות בספרות בשילוב עם מחקר איכותני שכולל ראיונות עם מתבגרות קוראות.
המכון לטיפול באמנויות מכשיר מטפלים באמנויות בהתמחות באחד מהתחומים הבאים: אמנות חזותית, מוסיקה, ביבליותרפיה ותנועה ומחול.
הטיפול באמצעות אמנויות ייחודי בכך שהוא מחבר בין שפת ההבעה היצירתית לבין תיאוריות פסיכולוגיות ויוצר מפגש חדש, הנשען על ההנחה כי מחשבות ורגשות, הנובעים מן הלא-מודע, יכולים לקבל ביטוי חזותי.
המקצוע מסתייע באמנויות השונות ובקשר הטיפולי ליצירת מרחב שבו מתרחשים שני תהליכים, השזורים זה בזה. התהליך הראשון מתמקד בהבעה וביצירה של המטופל, המאפשרת נגישות לרבדים לא מודעים בעולמו הפנימי. לצידו, התהליך השני, מתייחס לקשר הבין-אישי המתפתח נרקם בין המטפל והמטופל. קשר זה כולל עיבוד של התנסויות העבר של המטופל והשלכתן למערכת היחסים שלו עם המטפל. הביטוי היצירתי, החושף את עושרה ועצמתה של החוויה הרגשית, יחד עם ההתבוננות המשותפת על היצירה והעיבוד המילולי, מניבים את השילוב הייחודי בין החלקים הקוגניטיביים והרגשיים של המטופל, לצורך עשיית שינוי בחייו.
יחודו של המכון לטיפול באמנויות:
הלימודים במכון מלווים בהדרכה בקבוצות קטנות במכללה ובהדרכה פרטנית במקומות העבודה המעשית. העבודה המעשית מתחילה בשנה הראשונה של הלימודים.
תואר ראשון (ממוצע 85 ומעלה).
אישור על לימוד 300 שעות בספרות.
על המועמדים להשלים בזמן הלימודים (על חשבונם ובזמנם הפנוי) עוד 200 שעות ספרות.
אישור על לימוד הקורסים הבאים (בציון 80 ומעלה): מבוא לפסיכולוגיה 2 נ"ז, פסיכולוגיה התפתחותית 4 נ"ז, תאוריות אישיות 2 נ"ז, פסיכופתולוגיה 4 נ"ז, פסיכופיזיולוגיה 2 נ"ז, סטטיסטיקה 2 נ"ז ושיטות מחקר 2 נ"ז.
על המועמדים לעבור ועדת קבלה.
בשנת 2013 קיבלה המכללה אישור פתיחה ופרסום של התוכנית לתואר שני מאת המועצה להשכלה גבוהה.
תעודות:
בוגרי התוכנית ללימודי ביבליותרפיה יקבלו תואר שני (.M.A.A.T) ותעודת הכשרה מעשית מתקדמת.
היקף הלימודים:
בשנה א' הלימודים מתקיימים לאורך יום וחצי: בימי ראשון יום מלא ובימי שלישי מהצהריים.
בשנה ב' הלימודים מתקיימים ביום אחד, ימי ראשון.
ההכשרה המעשית בשנים א' וב' היא בנוסף לשעות אלה.
שנה ג'- הדרכה קבוצתית במכללה ו- 960 שעות סטאז'.