שמחון מיכל
מנהלת בשיתוף - התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה
מדריכה בכירה במרכז התרפיות
מנהלת בשיתוף - התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה
מדריכה בכירה במרכז התרפיות
מנהלת בשיתוף - התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה
מדריכה בכירה במרכז התרפיות
רכזת אדמיניסטרטיבית לתוכניות לתואר שני בטיפול באמנויות
הטיפול הביבליותרפי עוסק בתהליכים של קריאה וכתיבה ורותם אותם לצרכים טיפוליים. בספרה 'הקול השלישי', מגדירה רחל צורן את הביבליותרפיה "כשיטת טיפול בתחום הטיפול באמנות המציעה להציב במרכז הדיאלוג הטיפולי תהליכי קריאה וכתיבה בטקסט ספרותי, ולראות בהם ערוץ מרכזי דרכו מתקיים הדיאלוג הטיפולי. תהליכי הקריאה והכתיבה בטקסט מתווכים על ידי הביבליותרפיסט, ופעולת התיווך מתועלת לתכליות תרפויטיות" (צורן, 2000, עמ' 53). ה"ריפוי" מבוסס על עקרונות הטיפול הפסיכודינמיים.
בטיפול מושם דגש על היסוד האינטראקטיבי של תהליך הקריאה ועל מקומו המרכזי של המטפל המשמש כמתווך כשהקריאה מתרחשת בהקשר טיפולי. את הטקסט הספרותי ניתן לראות כקול שלישי אוטונומי המהווה שותף בדיאלוג הטיפולי כאשר התהליך מתנהל דרכו ובשפתו. בטיפול הביבליותרפי מנצלים את עוצמתה של הספרות כדי לעורר תגובה רגשית על ידי הכנסת טקסטים לחדר הטיפול וניהול דיאלוג טיפולי באמצעותם.
תכנית הלימודים וצוות התכנית לתואר שני בטיפול ביבליותרפי:
תכנית הלימודים כוללת שיעורים תיאורטיים כלליים בפסיכולוגיה, שיעורים בתחום הביבליותרפיה והדרכה. אנו שמים דגש מיוחד על ההדרכה הקבוצתית לאורך השנים ומקפידים על קבוצות הדרכה קטנות יחסית. הליווי במסגרת זו ממשיך גם לאחר סיום חובות השמיעה הרשמיות, בשנה ג'. בתכנית צוות מרצות מגוון, העוסק בביבליותרפיה מכיוונים שונים ומתחומי עניין שונים. הצוות עוסק בטיפול כמו גם במחקר ובכתיבה אקדמית. תחומי העניין של המרצות באים לידי ביטוי גם בתכנית הלימודים ויוצרים תכנית לימודים עשירה ומגוונת.
ב .23.5.19 נערך כנס של התרפיות באודיטוריום של המכללה. הגיעו לכנס כמאה איש. נושא הכנס היה "היצירה כמקור לצמיחה".
בכנס היו מגוון הרצאות וסדנת תיפוף.
מידע מורחב וסרטונים מהכנס עצמו ניתן לראות בקישור בהמשך
הברון, א. , הברון, ש. (2017). מה מתי ומי בחינוך מיני: עקרונות מנחים לבניית תכניות חינוך מיני של בני נוער בישראל.
הברון, א. (2018). על שלושה חלומות מצב עצמי. שיחות, ל"ב(2).
המכון לטיפול באמנויות מכשיר מטפלים באמנויות בהתמחות באחד מהתחומים הבאים: אמנות חזותית, מוסיקה, ביבליותרפיה ותנועה ומחול.
הטיפול באמצעות אמנויות ייחודי בכך שהוא מחבר בין שפת ההבעה היצירתית לבין תיאוריות פסיכולוגיות ויוצר מפגש חדש, הנשען על ההנחה כי מחשבות ורגשות, הנובעים מן הלא-מודע, יכולים לקבל ביטוי חזותי.
המקצוע מסתייע באמנויות השונות ובקשר הטיפולי ליצירת מרחב שבו מתרחשים שני תהליכים, השזורים זה בזה. התהליך הראשון מתמקד בהבעה וביצירה של המטופל, המאפשרת נגישות לרבדים לא מודעים בעולמו הפנימי. לצידו, התהליך השני, מתייחס לקשר הבין-אישי המתפתח נרקם בין המטפל והמטופל. קשר זה כולל עיבוד של התנסויות העבר של המטופל והשלכתן למערכת היחסים שלו עם המטפל. הביטוי היצירתי, החושף את עושרה ועצמתה של החוויה הרגשית, יחד עם ההתבוננות המשותפת על היצירה והעיבוד המילולי, מניבים את השילוב הייחודי בין החלקים הקוגניטיביים והרגשיים של המטופל, לצורך עשיית שינוי בחייו.
יחודו של המכון לטיפול באמנויות:
הלימודים במכון מלווים בהדרכה בקבוצות קטנות במכללה ובהדרכה פרטנית במקומות העבודה המעשית. העבודה המעשית מתחילה בשנה הראשונה של הלימודים.
תואר ראשון (ממוצע 85 ומעלה).
אישור על לימוד 300 שעות בספרות.
על המועמדים להשלים בזמן הלימודים (על חשבונם ובזמנם הפנוי) עוד 200 שעות ספרות.
אישור על לימוד הקורסים הבאים (בציון 80 ומעלה): מבוא לפסיכולוגיה 2 נ"ז, פסיכולוגיה התפתחותית 4 נ"ז, תאוריות אישיות 2 נ"ז, פסיכופתולוגיה 4 נ"ז, פסיכופיזיולוגיה 2 נ"ז, סטטיסטיקה 2 נ"ז ושיטות מחקר 2 נ"ז.
על המועמדים לעבור ועדת קבלה.
בשנת 2013 קיבלה המכללה אישור פתיחה ופרסום של התוכנית לתואר שני מאת המועצה להשכלה גבוהה.
תעודות:
בוגרי התוכנית ללימודי ביבליותרפיה יקבלו תואר שני (.M.A.A.T) ותעודת הכשרה מעשית מתקדמת.
היקף הלימודים:
בשנה א' הלימודים מתקיימים לאורך יום וחצי: בימי ראשון יום מלא ובימי שלישי מהצהריים.
בשנה ב' הלימודים מתקיימים ביום אחד, ימי ראשון.
ההכשרה המעשית בשנים א' וב' היא בנוסף לשעות אלה.
שנת סטאז' - שנת הכשרה מתקדמת - 960 שעות.