כתב העת במעגלי החינוך של המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, שמח להכריז על קול קורא למאמרים, לגיליון מיוחד שיעסוק בפדגוגיה דיאלוגית בהכשרת מורים. כתב העת מקדם הגשות רלוונטיות לשדה החינוך ממגוון של דיסציפלינות וגישות, כולל פסיכולוגיה, סוציולוגיה, בלשנות, ומדעי המחשב.
נקודת המוצא של העמדה הדיאלוגית לחינוך מתבססת על ההבנה כי שפה, חשיבה ודיבור תלוייות ונובעות זו מזו, וכי אחד מהאופנים בהם נבנה ידע הוא על ידי אינטראקציות חברתיות ושיתופיות. גישות דיאלוגיות בחינוך (שאותן נכנה כאן בשם הכולל "פדגוגיה דיאלוגית") מקדמות שיוויון, פתיחות, הקשבה וביטוי עצמי, כעקרונות מוסריים ודמוקרטיים לתהליכי בניית ידע ושיח כיתתי ( 2007, Wegerif). כגישה מחקרית ויישומית, פדגוגיה דיאלוגית פועלת לחיזוק היסודות הדיאלוגיים בשיח כיתתי, במטרה לפרוץ את תבנית ה-IRF (initiation-response-feedback המסורתית, בה השיח הכיתתי מתמקד בתקשורת בין המורה לתלמיד/ה היחיד/ה. בניגוד לתפיסה היחידנית, פדגוגיה דיאלוגית מבקשת ליצור תנאים, הנחייה ורפלקציה על יכולות הביטוי וההקשבה של תלמידים/ות ( 2020,Alexander) בהתאמה, בשנים האחרונות התרבו ממצאים להשפעתם החיוביות של מהלכי שיח דיאלוגיים בין לומדים על פיתוח מיומנויות חשיבה (Resnick et al., 2015; Chi & Wylie, 2014; Mercer & Littleton, 2007), הישגים לימודיים במקצועות שונים ועל המוטיבציה ללמידה (Alexander, 2018; Howe et al., 2019).
יצירת תנאים לשיח דיאלוגי לימודי בין תלמידים/ות דורשת ממורים/ות לפתח תשומת לב להיבטים דיאלוגיים בהתנהלות הכיתתית, כגון שיתוף פעולה, זיהוי והגברת קולות שונים, ופיתוח הקשבה ואמפטיה. גיליון מיוחד זה נועד להפגיש בין גישות תיאורטיות ואמפיריות לפדגוגיה דיאלוגית עם השאלות התיאורטיות והפרקטיות בהכשרת מורים.
נשמח לקבל תקצירים באורך עד 500 מילים לשני סוגי מאמרים אפשריים.
1.6.2023: הגשת תקציר כהצעה למאמר (עד 500 מילים).
1.8.2023: הודעת דחיה או הזמנה להגיש מאמר מלא לשיפוט.
1.2.2024: הגשת המאמרים המלאים.
1.8.2024: המאמרים חוזרים משיפוט.
בנוסף למסלול הפרסום הרגיל, נציע מסלול לסטודנטים וסטודנטיות לתארים מתקדמים, כולל פגישת ייעוץ עם העורכים.
הצעות למאמרים יוגשו באמצעות הטופס בקישור מטה, לא יאוחר מה 1.6.2023. יש לציין בהגשה את סוג המאמר ומסלול פרסום.
בהצלחה,
ד"ר רותם עבדו, מכללת דויד ילין, עורך כתב העת
ד"ר עידו גדעון, אוניברסיטת תל-אביב, עורך אורח של הגליון המיוחד
פרופ' ירון להבי, מכללת דויד ילין, ראש רשות המחקר