
כאשר מדברים על למידה שיתופית מתכוונים בדרך כלל ללמידה בקבוצה/צוות, או בחברותא. ככל שמתרחב השימוש ברשתות חברתיות ובכלים דיגיטליים בתהליכי הוראה-למידה, עולה שוב ושוב השאלה – מה זו בכלל למידה שיתופית ?מאחר והשימוש במילה העברית שיתופיות טומן בחובו גוונים רבים של שיתוף, מקובל להתייחס לרמות השונות של השיתופיות באמצעות שימוש במושגים Sharing, Cooperating, Collaborating.
לפניכם סרטון קצר המדגים באופן יפה את הרמות השונות של שיתופיות:
ישנם סיווגים שונים של למידה שיתופית. נייחס פה לשלש רמות:
זה שיתוף חד צדדי: הלומד משתף אחרים ברעיון או בתוצר מוגמר, כדי שגם הם יוכלו ליהנות, ללמוד ואף לעשות בו שימוש.
יצירת תוצר משותף. בסוג זה של שיתופיות מתקיימת חלוקת עבודה ברורה בין חברי הצוות. התוצר המשותף נוצר על ידי מספר שותפים, כאשר כל אחד מהשותפים אחראי על חלק מסוים, מוגדר ומובחן במשימה
עבודה משותפת ודינמית, לאורך כל תהליך היצירה. כל אחד מהשותפים מחויב לביצוע המשימה ולכן גם מתבצעת כל העת הערכה מחדש של המצב והתאמת התפקוד לביצוע של חברי הקבוצה האחרים ובהתאם לצרכים. בתהליך זה מרבים לקיים שיחות התייעצות ועזרה הדדית.
האיור הבא מסכם את ההבחנה בין הרמות השונות:
לאחר בחירת מרות העבודה השיתופית ורמת השיתוף הנדרשת, רצוי לבחור כלי מתאים שיאפשר את הלמידה השיתופית.
Sharing שיתוף:
Cooperation שיתוף פעולה:
Collaboration שיתוף פעולה דינמי:
ישנם כלים דיגיטליים רבים ללמידה שיתופית, אשר ניתן לחלק לארבע קטגוריות.
במצגת האינטראקטיבית ובקישורים שלפניכם תוכלו למצוא מידע על קטגוריות אילו וכלים לדוגמא.
לחצו על 3 הנק' בפינה על מנת להגדיל את המצגת