Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

הסבת אקדמאים להוראה במסלול חינוך יסודי בגישת ולדורף

הינך נמצא כאן

לייעוץ ורישום ללימודים: 
שעות קבלה: 

בימים שני ורביעי בתאום מראש

חייגו 02-6558111

מתעניינים בתוכנית?

מלאו פרטים ונחזור אליכם

חייגו 3034*   

אודות המסלול

"חינוך חווייתי הופך למידה מנותקת לחוויית חיים. לומדים בו על העולם, מתוך העולם. לומדים לראות, לשמוע, לגעת, לטעות לחוות רגש ולחוות דעה" (טליה שניידר)

חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי), מציע במאה השנים האחרונות (מאז הווסדו ב- 1919) גישה חינוכית אשר שמה את הילד וצרכיו במרכזה, ומבקשת לפתח בו את הסקרנות, תשוקה ואהבת הלימוד באמצעות חינוך המשלב אומנות, יצירה, ניסוי, חוויה ומעורבות.

המבקשים לעסוק בחינוך יוכלו לפגוש גישה יצירתית ושלמה לחינוך. ההכשרה מתבססת על קידום ההתפתחות האישית של כל סטודנטית וסטודנט בהעמקה פילוסופית ורוחנית. זאת תוך פיתוח כלים להתבוננות מודעת ומועילה על התפתחותם של ילדים בגילאים שונים.

תמר רייכר מספרת על הלימודים במסלול ולדורף

חלק חשוב בהכשרה עוסק בפעילות אומנותית בתחומים מגוונים: ציור ורישום, מוזיקה ושירה, דרמה ודיבור, אוריתמיה (אומנות תנועה אנתרופוסופית) ופיסול ועיצוב בעץ ובחמר. כמו כן שמה ההכשרה דגש על התנסות מעשית ועבודה בבתי ספר ולדורף במהלך שנות ההכשרה.

בישראל פועלים כיום 30 בתי ספר, 9 בתי ספר על יסודיים ומאות גנים הפועלים על פי שיטת חינוך זו. בשנת 2017 זכה חינוך ולדורף בהכרה של משרד החינוך כזרם ממלכתי - ייחודי, מוכר ורשמי. הכרה זו הביאה לתנופה נוספת במספר בתי ספר ולדורף וכן גדל והולך מספר בתי הספר המבקשים לפעול בהשראת ולדורף.

מסלול ההכשרה בגישת ולדורף פועל כ- 25 שנה במכללה האקדמית על שם דוד ילין ומציע מסע ייחודי אל תוך עולם החינוך האנתרופוסופי. מסע המיועד גם למבקשים לעסוק ולהעמיק בחינוך ולדורף וגם לאנשים המבקשים להביא מרוחה של הגישה אל תוך מערכת החינוך המקובלת - סטודנטים המתחילים את דרכם בעולם החינוך וכן אקדמאים המבקשים לעשות הסבה מקצועית ולעבור לעולם החינוך.

 

רכיבי הלימודים

היקף שעות

הכשרה להוראה

לימודי הכשרה עיונית + אימוני הוראה (בגישת ולדורף)

28 ש"ש

התמחות דיסציפלינארית

(חוג)

26 ש"ש

2 חטיבות

חטיבת אומנות כמעצבת את התפתחות האדם (ולדורף)
חטיבת לימודי חינוך ברוח ולדורף

7-8 ש"ש לכל אחת

לימודי יסוד והעשרה

9-11 ש"ש

קורסים לתעודת ולדורף עולמי

לימודי המשך

7-8 ש"ש

המכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף

החל משנת 2016 פועל המסלול תחת "המכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף".

מטרת המכון לשמש מרכז ארצי להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

פעילות המכון

פעילות המכון כוללת מספר נושאים:

  • מסלולי הכשרת עובדי הוראה לבתי ספר יסודיים בגישת ולדורף ובכלל זה-
    - תכנית הכשרת עובדי הוראה לבתי ספר יסודיים (בגישת ולדורף). מסלול ייחודי המשלב תואר בחינוך, תעודת הוראה ותעודת "ולדורף עולמי".
    - מרכז מוביל להשלמת תעודת הוראה והסבת אקדמאים בגישת ולדורף.
    - מרכז להשלמת תואר ותעודות למורים וגננות העובדים בפועל במוסדות חינוך בגישת ולדורף
  • פיתוח מרכז מחקר בנושאים של חינוך ולדורף וקידום הכשרה בתארים מקדמים (תואר שני ודוקטורט).
  • שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמאיים מקבילים בחו"ל (כדוגמת אוניברסיטת אלאנוס בגרמניה).
  • הפעלת מרכז השתלמויות ארצי המתמקד בגישת ולדורף.

המכון ופעילות מסלול ההכשרה מנוהלים על צוות המונה 6 חברים מבין צוות מורי המסלול ורכזת המסלול.

תכניות מיוחדות

במסגרת פעילות המכון, מוצעות בנוסף לתכניות ההכשרה והסבת אקדמאים תכניות יעודיות לאנשי חינוך העובדים במסגרות חינוכיות בגישת ולדורף, בוגרי סמינרי ולדורף אבל חסרי תעודת הוראה ו/או תואר וחינוך הנדרשים היום על ידי משרד החינוך.

מהו חינוך ולדורף

חנוך לנער על פי דרכו (משלי כ"ב 6)

חינוך ולדורף הוא דרך חינוכית שמקורה בתפיסת העולם האנתרופוסופית אותה ייסד רודולף שטיינר בתחילת המאה ה-20 באירופה. שטיינר עסק במגוון תחומים וביניהם הקמת בית ספר ניסיוני לילדי פועלי בית החורשת לסיגריות "ולדורף – אסטוריה" בעיר שטוטגרט בגרמניה, זאת לבקשת בעל המפעל. בית הספר הוקם ב- 1919 מיד לאחר תום מלחמת העולם הראשונה. (מכאן גם השם חינוך ולדורף).

בבסיס חינוך ולדורף ניצבת הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר, שנולדה אומנם מתוך השקפת העולם האנתרופוסופית אולם דומה בעיקריה לתורתם של הפסיכולוגים ההתפתחותיים הגדולים של המאה שעברה: פיז'ה, אריקסון, פרויד וקוהלברג.

גישות אלו רואות את התפתחות הילד כסדרה של שלבים התפתחותיים עוקבים, שכל שלב נבנה על ומתוך השלב הקודם ומהווה המשכו הטבעי. הדגש אינו על מהירות או הישגיות, אלא על ביסוס השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, פיתוח כישוריו ויכולותיו העכשוויות ובנייה איטית ויסודית שלהם.

למערכת חינוך זו מרכיבים שונים האורגים בתוכם את התפיסה החינוכית. לכל מרכיב חלק בבניית התהליך בו הילד והילדה צומחים. מתודות ההוראה, האווירה החינוכית, תכניות הלימוד, דרכי הערכה, הקשר בין מורים לילדים ואפילו צורת המבנה, צבעיו ועיצוב הרהיטים מכוונים לכך.

השאלות שמחנכי ולדורף שואלים את עצמם אינן: "מה עלינו לעשות על מנת להכין את הילד לזמן עתידי כלשהו?" או "אילו כישורים ותכונות יש להקנות לו על מנת שישתלב בחיים לאחר בית הספר?" אלא פשוט: "כיצד לפתח את כישוריו, את יכולותיו ואת פנימיותו בצורה הטובה וההרמונית ביותר."

המרכיבים השונים של מערכת החינוך מכוונים לתת תשובה לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. מכאן שחינוך ולדורף אינו מקשה אחת, רעיון אחד שמיושם בכל שנות הגן ובית הספר, אלא תהליך דינאמי, משתנה, שעובר מטמורפוזה בהתאם לגילאי הילדים. כוחות ואיכויות מסוימים שמאפיינים גיל כלשהו יכולים לעבור במהלכן של שנות הילדות שינוי, ואז להפוך לכוחות ואיכויות שונים לגמרי.

מאוד בקיצור ניתן לתאר את השלבים ההתפתחותיים עליהם שמים דגש בחינוך ולדורף בצורה הבאה: 

בשנות החיים הראשונות (גיל הגן) מתמקדים בעיקר בתנועה, חוויות חושים עזות, משחק חופשי ומלא דמיון וכל מה שקשור לחיקוי עולם המבוגרים בפעילות ומשחק. גן ילדים ברוח חינוך ולדורף מהווה מקום של עשייה, של עבודה ושל התרחשות מלאת יוזמה, דמיון וחיים.

בבית הספר היסודי דגש מיוחד מושם על תהליכים אמנותיים. הילדים נכנסים בשעות בית הספר לעולם מלא יצירה אמנותית במישורים מגוונים: שירה ומוזיקה, דקלום ודרמה, ציור ורישום, תנועה, פיסול ועיצוב ועוד. האמנות אינה באה בנוסף לתהליכי הלימוד אלא היא הכלי המרכזי דרכו מלמדים כל נושא ונושא.

בשנים של גיל ההתבגרות מרחיבים את כל מה שנעשה עד כה לשלושה כיוונים עיקריים. הראשון הוא לימוד עיוני מעמיק, שמבוסס בעיקר על האקטיביות של התלמידים עצמם. בין היתר מדובר על עבודות חקר, פרויקטים במישורים שונים, עבודות קבוצתיות ולימוד אינטגרטיבי שמשלב תחומי ידע שונים. השני הוא התנסות משמעותית במישורים אומנותיים רבים. והשלישי מתמקד במעורבות חברתית בקהילה המקומית והארצית.

 לקריאה נוספת היכנסו לאתר ולדורף ישראל

תוצרי סיום קורס מלאכות - גמדים

מהי אנתרופוסופיה

הבסיס הרוחני של חינוך ולדורף הוא האנתרופוסופיה, מדע הרוח מיסודו של רודולף שטיינר. האנתרופוסופיה קוראת תגר על המושג של גבולות הידיעה, היא איננה מקבלת את ההנחה שידע חייב להישען על ההתנסות החושית ופותחת פתח לאפשרות שגם התנסות על חושית יכולה להוות מקור לידע.

לזמן בו אנו חיים מאפיינים משלו. הרציונליזם המצומצם שאיתו נפתחה המאה ה-20 איננו מספק יותר, ובחיפוש אחר משמעות יוצרים בני אדם צעירים קשר לתורות רוחניות מסוגים שונים. בחיפוש זה יש לאנתרופוסופיה מקום ייחודי: משימתה היא להביא ביחד את שאיפת העומק של המזרח עם פירות היצירה האינדיבידואלית של המערב ולאפשר מסלול של יצירה רוחנית מודרנית, נגיש לכל אדם.

כדי להבדיל בין ידיעה לבין השערות בעלמא, דורשת האנתרופוסופיה פיתוח נמרץ של החשיבה. החדירה למישורים העמוקים יותר של הקיום איננה יכולה להסתפק בחשיבה שכלתנית אלא עליה לשאוף לקשר חדש בין חשיבה ורגש. הרגש עושה את דרכו לאובייקטיביות והחשיבה הופכת חמה וקונקרטית יותר. בדרך הארוכה של חינוך חיי הרגש החשיבה והרצון מתאפשרת התמרתן ליכולות של ראיה תמונתית, השראה ואינטואיציה. בתהליך זה יש מקום מרכזי להתנסות האמנותית המהווה מסלול התחנכות אישי.

לקריאה נוספת:

אתר אתרופוסופיה בישראל

אתר מגזין אדם עולם

תוצרי סיום קורס מלאכות - ערכת תפירה

סטודנטים ובוגרים משתפים

המסלול פתח לי את הראש להסתכלות חדשה על החיים, על אנשים, על חינוך, על הורות.. מעניין מאוד. בשבילי האנתרופוסופיה הפכה לדרך חיים, ואני שמחה שנחשפתי אליה.

המסלול פתח לי את הראש להסתכלות חדשה על החיים, על אנשים, על חינוך, על הורות.. מעניין מאוד. בשבילי האנתרופוסופיה הפכה לדרך חיים, ואני שמחה שנחשפתי אליה.

אלו לימודים שאינם כמו המסגרת האקדמית הרגילה, קבוצות קטנות ואינטימיות, עבודה פנימית ורוחנית.

אלו לימודים שאינם כמו המסגרת האקדמית הרגילה, קבוצות קטנות ואינטימיות, עבודה פנימית ורוחנית.

אלו לימודים אקדמאיים לכל דבר פשוט הרבה יותר חוויתיים, מעניינים והם לא רק "לימודי חינוך" אלא לימודים לחיים.

אלו לימודים אקדמאיים לכל דבר פשוט הרבה יותר חוויתיים, מעניינים והם לא רק "לימודי חינוך" אלא לימודים לחיים.

הלימודים במסלול תורמים לי, ומפתחים אותי בהמון תחומים שונים. אני חושבת שדבר שיאפשר לי להתקדם ולהצליח לא משנה איזה תחום אבחר לעסוק בו, גם במידה וזה לא יהיה בחינוך.

הלימודים במסלול תורמים לי, ומפתחים אותי בהמון תחומים שונים. אני חושבת שדבר שיאפשר לי להתקדם ולהצליח לא משנה איזה תחום אבחר לעסוק בו, גם במידה וזה לא יהיה בחינוך.

מלבד הלימודים האקדמיים הרגילים במכללה, זוכים למפגש אחר ומרתק עם עולם האנתרופוסופיה ולמורים שהם אנשים מעניינים וטובים, שעוסקים בחינוך גם מעבר למכללה. המסלול והתוכן שבו מאפשרים חקר ובדיקה של איכויות אחרות בי, של אורח החיים שלי.

מלבד הלימודים האקדמיים הרגילים במכללה, זוכים למפגש אחר ומרתק עם עולם האנתרופוסופיה ולמורים שהם אנשים מעניינים וטובים, שעוסקים בחינוך גם מעבר למכללה. המסלול והתוכן שבו מאפשרים חקר ובדיקה של איכויות אחרות בי, של אורח החיים שלי.

אני מאמינה שכל אחד יכול לפרוח במסלול הזה. המסלול בסופו של דבר משלב תעודת הוראה, תעודת ולדורף וגם תואר. כך שהוא משתלם מאוד ופותח לך כמה דלתות להחליט היכן תרצה להשתקע בסופו של דבר.

אני מאמינה שכל אחד יכול לפרוח במסלול הזה. המסלול בסופו של דבר משלב תעודת הוראה, תעודת ולדורף וגם תואר. כך שהוא משתלם מאוד ופותח לך כמה דלתות להחליט היכן תרצה להשתקע בסופו של דבר.

לדעתי המסלול והלימודים מאפשרים ירידה לפרטים ותשומת לב בנושאים שבשום מקום אחר שלומדים בו הוראה לא מקבלים, חוץ מהמון העשרה אישית והתפתחות, וראייה כוללת שתהליך אישי הוא הכרחי אצל כל מחנך. יחס אישי וליווי למי שמבקש את זה.

לדעתי המסלול והלימודים מאפשרים ירידה לפרטים ותשומת לב בנושאים שבשום מקום אחר שלומדים בו הוראה לא מקבלים, חוץ מהמון העשרה אישית והתפתחות, וראייה כוללת שתהליך אישי הוא הכרחי אצל כל מחנך. יחס אישי וליווי למי שמבקש את זה.

צוות המורים

צוות המורים במסלול כולל אנשי חינוך ותיקים, ממייסדי חינוך ולדורף בישראל, תרפיסטים, אמנים, יועצים ביוגרפיים - כולם פעילים בתחומי עיסוקם וחלקם עדין מורים פעילים בבתי ספר ולדורף.

  • דר' גלעד גולדשמידט – ממייסדי חינוך ולדרוף בישראל. היה המחנך הראשון של בית ספר ולדורף הרדוף, בית ספר ולדורף הראשון בישראל. מאז מוביל גלעד את חינוך ולדורף בישראל, ומשמש כיו"ר הפורום הארצי לחינוך ולדורף. במקביל, כתב גלעד את הספרים "עולמה של הילדות" ו"אני מביט אל העולם", החוקר את השתלבות בוגרי חינוך ולדורף בישראל. חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.
  • אריה בן דוד – ממייסדי מסלול ולדורף במכללת דוד ילין. אמן יוצר, מורה, יזם ואיש רוח, פעיל חברתי וכלכלי. בין יוזמותיו הכלכליות חברתיות: התנועה לשינוי מוניטרי, קבוצת תמורות ומיזם הכוורת. חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

  • אייל בלוך – מחנך ויזם חברתי. בעברו גנן ומחנך כיתה בבית הספר "אדם" בירושלים., מייסד שותף של המכון לחינוך לקיימות במכללה ע"ש דוד ילין ילין. זוכה פרס רקאנטי ליזמות בחינוך (2005). ממייסדי תכנית "Allinpeace" - מיזם חינוכי לילדי בית ספר יסודיים מאזורי סכסוך שנבחר על ידי האו"ם כאחת מתוכניות החינוך לשלום הטובות בעולם. עובד בין השאר בפיתוח מודלים חברתיים-כלכליים . חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.
  • אורי צדוק – מורה ומחנך ותיק בבית הספר "שקד" בקריית טבעון חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף. מרכז את תחום ההשתלמויות במכון.
  • אקסל אוולד - אמן העובד בתחומים רבים, ביניהם פיסול סביבתי וחברתי, עיצוב סביבתי, פיסול, רישום, עיצוב תפאורה ותאורה. מאז 1996 לימד בשנת המבוא לאנתרופוסופיה ובסמינר לחינוך בהרדוף. הקים את המרכז ״דרך האמנות״ בהרדוף, יזם פרויקטים חברתיים בארץ ובחו״ל. מייעץ לגופים ציבוריים בתחום העיצוב הסביבתי ומעביר סדנאות לימודי הטבע בגישה חווייתית. אקסל עומד לסיים את לימודיו לתואר שלישי בפיסול חברתי באוניברסיטת ברוקס באוקספורד, אנגליה.

צור קשר - יעוץ והרשמה

צור קשר עם יועץ

היחידה לייעוץ ורישום

 

02-6558111 שלוחה 1

dy100@dyellin.ac.il

לגבי תואר ראשון חינוך יסודי - ולדורף