הקורס עוסק בחיבורים בין שני עולמות - בין סיפורי המקרא ומפרשיהם לבין תיאוריות בחינוך ובלמידה. בקורס נבחנת כל פרשה מנקודת מבט חינוכית ומגוייסת החכמה הגדולה הטמונה בסיפורי המקרא ובפרשנות לטובת מלאכת המחשבת שלנו כמורים – מלאכת החינוך. דרך עיבוד הטקסטים מן המקורות מספק הקורס גם ידע תיאורטי ומעשי בהיבטים של למידה והוראה וגם מאפשר ברור ופיתוח של תכונות המורה הטמונות בכל אחד מאתנו.
כך למשל נלמד מעיתוי מתן תורה על הצורך לדרוש מתלמידנו; ומפרידתו של יעקב מילדיו נחשף למשמעות הצבת גבולות ונבחין בין גבול פנימי לגבול חיצוני; מן המצווה לא להונות את הגר נציף את חשיבות המוטיבציה בלמידה; ומהדיבר הראשון והחשוב "אנכי ה' אלוהיך" נדגיש את המשמעות של נוכחות הורית/מורית. מתיאור המרגלים את ארץ ישראל נלמד הקשבה מדוייקת ורגישה לדברי תלמידנו; ומאופן הדלקת המנורה נדייק את סוג התיווך שכדאי לתת בלמידה; את גיוסו של משה לשליחות נחבר למשמעות של למידה בערוצים שונים; ואת העובדה שהתחלף מלך במצרים נגייס להבנת כוחה של ההפסקה בתהליכי חינוך ולמידה.
דרך יניקה מקדמת דנא – מחכמת התורה ומפרשיה נגלה שהתשובות לסוגיות החינוכיות המורכבות איתן אנחנו מתמודדים מידי יום טמונות, מעבר למקורות אקדמיים, בראשון המקורות – בתורה.
ייחודה של מכללת דוד ילין הוא המגוון והשוני של אוכלוסיית הסטודנטים הפוקדת את שעריה. כחלק ממגוון זה פותחת המכללה קורס חדש המציע שיח בית מדרשי לדתיים וחילוניים ועוסק בהיבטים חינוכיים בפרשת השבוע.
הקורס מועבר ע"י ד"ר שני לוי שמעון, העוסקת במחקר, פיתוח והדרכה בתחום הלמידה וההוראה לתלמידים בעלי לקויות למידה. מרצה באוניברסיטת בר-אילן ובמכללת דוד ילין.
הקורס מבוסס על ספרה "הרהורים לפרשות השבוע בהיבט החינוכי" כהתכתבות בין עולמה של ד"ר שני לוי שמעון לבין עולמו של אביה ר' שלמה לוי זצ"ל.
ד' - בקורס זה נוכחתי לגלות את כוחן של מילים- כל מילה כתובה סוחפת למחוזות שונים אשר מפגישים את האדם עם רגש, סיטואציה, חוויה או התמודדות מסוימת בחייו. בכך מתבטא ייחודיות הקורס- בלקיחת התנ"ך וקריאה בו, מתוך התמקדות בכל מילה והבנה כיצד ניתן לקשרה אל חיינו כאנשים ומחנכים לעתיד. הבנה כי כל מאורע שהתרחש רלוונטי גם...קרא עוד >
ד' - בקורס זה נוכחתי לגלות את כוחן של מילים- כל מילה כתובה סוחפת למחוזות שונים אשר מפגישים את האדם עם רגש, סיטואציה, חוויה או התמודדות מסוימת בחייו. בכך מתבטא ייחודיות הקורס- בלקיחת התנ"ך וקריאה בו, מתוך התמקדות בכל מילה והבנה כיצד ניתן לקשרה אל חיינו כאנשים ומחנכים לעתיד. הבנה כי כל מאורע שהתרחש רלוונטי גם בימינו, הלמידה על עצמנו בצורה הכי בסיסית שיש מבחינה מחשבתית ורגשית. כשהשיעור מתחיל בשמה של הפרשה ונגמר באנקדוטה מעניינת שממשיכה איתי גם מחוץ לגבולות השיעור.
קרא פחותל' - דרך השיעורים בקורס הבנתי שהתורה היא הרבה מעבר לספר היסטוריה עם מעט חוקים. השיעורים נתנו נופך אחר למונח 'תורת חיים' – תורה שמתחברת לחיי היום-יום שלנו, מתייחסת לסוגיות בהן אנו נתקלים מדי יום. השיעור נותן כלים לחיים ולמקצוע גם יחד.
ד' - הקורס הוא פסיפס של אנשים ונותן מקום לכולם. כולם כוכבים. כל אחד נותן מעט מהניצוץ שלו. מוסיף להתרחשות וכך בסופו של דבר אתה יוצא מהשיעור מואר. מואר במליון כיווני מחשבה שסוחפים אותך בזה אחר זה ללא שליטה ובו בזמן מתגבשת בך תחושה של כח ועוצמה.
ע' - קורס חובה לנשמה. שיעור שמביא ערך מוסף לשבוע, מוסיף מימד רוחני ללימודים ומגדיל את התורה בעולם.
ט' - הקורס הוא מנוחה לראש ולמחשבה. מקום להתחבר קצת לעצמך פנימה. לפרשה. לקב"ה. התברר לי כי הפרשה משפיעה ומלמדת כל כך וזה חיבר אותי ועורר בי צמא נוסף לתורה. ההתמודדויות והשאלות הפנימיות עזרו לי להשתפר ולהתמודד עם דברים.
...קרא עוד >ט' - הקורס הוא מנוחה לראש ולמחשבה. מקום להתחבר קצת לעצמך פנימה. לפרשה. לקב"ה. התברר לי כי הפרשה משפיעה ומלמדת כל כך וזה חיבר אותי ועורר בי צמא נוסף לתורה. ההתמודדויות והשאלות הפנימיות עזרו לי להשתפר ולהתמודד עם דברים.
הקורס היה מקום בטוח, אני חיכיתי לו בשקיקה, היית יכול להתפרק בו כסטודנט, כאדם, כדתי/בעל דעות על התורה, תמיד ניתן מקום להגיד משהו שאנחנו רוצים אף פעם גם כשהיה דוחק זמן לא הופסקנו מלדבר ולשתף. איך שכולם נפתחו והוציאו את הרגשות העמוקים שלהם והסביבה הטיפולית שנהייתה בקורס יקרה מפז, היה לי כיף לשם שינוי פשוט להקשיב לקורס, ללמוד באמת ורק בשבילי לא בשביל התואר שלי.
קרא פחותב' - בכל פרשה בכל שבוע אפשר למצוא ערך או עיקרון חדש, שתורם לנו כנשות חינוך בפרט וכבנות אדם בכלל. הבנתי שהטקסטים מכילים ערכים כל כך גבוהים וחשובים ושאלו דברים שאפשר להשתמש בהם באמת בתוך המרחב הכיתתי. אני ממליצה על הקורס דווקא למי שאני יודעת שיש לה עניינים לא פתורים עם הדת ואולי בגלל. זה באמת היה מקום לא שיפוטי שאפשר לשתף, להרגיש, לצחוק, להתחבר ולהכיל את מה שסביבי.
ש' - הרגשתי שבתוך כל העומס והלחץ של הלימודים והחיים, יש לי שעה וחצי קבועים בשבוע שבהם אני עושה משהו למעני, למען הנפש שלי. לא משהו שאני חייבת לעשות אותו, אלא משהו שאני רוצה לעשות אותו, רוצה לשמוע אותו, נהנית לשמוע אותו ונהנית להעביר אותו הלאה.
...קרא עוד >ש' - הרגשתי שבתוך כל העומס והלחץ של הלימודים והחיים, יש לי שעה וחצי קבועים בשבוע שבהם אני עושה משהו למעני, למען הנפש שלי. לא משהו שאני חייבת לעשות אותו, אלא משהו שאני רוצה לעשות אותו, רוצה לשמוע אותו, נהנית לשמוע אותו ונהנית להעביר אותו הלאה.
כל שיעור נתן לי כלי או יותר להתמודדות ולעיצוב דמותי כאשת חינוך. נדהמתי בכל שיעור מחדש לגלות את הקישור של התנ"ך לרמה החינוכית.
אני חושבת שהקורס מחבר כל אדם, לא משנה מאיפה הוא בא, למקרא ולסיפוריו וחשוב שכמה שיותר סטודנטים לחינוך ייחשפו אליו, הן מבחינת הרעיונות שהועברו בו והן מבחינת החיבור הנקי והטבעי שנעשה לתנ"ך.
קרא פחותי' - הקורס שונה ומיוחד. זמן מרגיע שבו אפשר באמת לשבת וללמוד לשתף ולהקשיב , ולקבל המון כלים לחיים כאדם וכאשת חינוך עתידית.
...קרא עוד >י' - הקורס שונה ומיוחד. זמן מרגיע שבו אפשר באמת לשבת וללמוד לשתף ולהקשיב , ולקבל המון כלים לחיים כאדם וכאשת חינוך עתידית.
התנ"ך עבורי היה משהו רחוק, קשה מאוד להבנה ואף "תלוש" מחיינו המודרניים .דווקא בקריאה יחד בשיעורים גיליתי שיש כל כך הרבה תחומי עניין שרלוונטיים גם היום ואולי אפילו תמיד. נפש האדם כמעט ולא משתנה מדור לדור, האדם נשאר אדם. וגם לגבי דרכי חינוך, ישנם דברים מהותיים שיישארו רלוונטיים. גיליתי שבתנ"ך ובכלל בתורה שלנו יש הרבה עומקים שניתן לפרש אותם ולייצר שימוש והבנות גם כיום אחרי המון שנים .
קרא פחותט' - השיעורים היו מעין מילוי מצברים לנפש מבחינתי אחרי שבוע של למידה. הקורס גרם לי לחשוב עם עצמי, איך אני פועלת, מה מניע אותי, איך אני מסתכלת על דברים שקורים לי ביום- יום. השיעורים חיברו אותי לעצמי והבנתי שאם אני באמת רוצה לעבוד בחינוך אני קודם כל צריכה לחדד את התפיסות שלי לא רק כאשת חינוך, אלא כאדם שהוא חלק מהחברה ולשלב את התפיסות והאמונות שלי בשגרה.
...קרא עוד >ט' - השיעורים היו מעין מילוי מצברים לנפש מבחינתי אחרי שבוע של למידה. הקורס גרם לי לחשוב עם עצמי, איך אני פועלת, מה מניע אותי, איך אני מסתכלת על דברים שקורים לי ביום- יום. השיעורים חיברו אותי לעצמי והבנתי שאם אני באמת רוצה לעבוד בחינוך אני קודם כל צריכה לחדד את התפיסות שלי לא רק כאשת חינוך, אלא כאדם שהוא חלק מהחברה ולשלב את התפיסות והאמונות שלי בשגרה.
הרגשתי שהדברים שאנחנו לומדים הם גם רוחניים אך גם מאוד פרקטיים ומעשיים לחיים שלנו. מהלך השיעורים הרגשתי שיש מעין התרוממות רוח בכיתה ושהלבבות של כולנו מונחים גלויים בפני הכיתה.
קרא פחותא' - השיעורים בקורס היו עבורי השעה בשבוע שהרגשתי שאני שמה את הנפש שלי במקום הראשון, שאני לומדת "לשמה", זה נתן לי אוויר טוב לנשימה.
הקורס נותן כיוונים לחינוך ממקום אחר. ממקום שהוא לא מחקרי ו"קר" אלא מהמסורת, זה מחבר יותר למסורת וזה חשוב בעיני. הקורס מאפשר שיח ברמה אחרת, נותן לך לחוות ברמה האישית מחשבות ורעיונות שישנו לעצמך דברים בחשיבה ובחיים בכלל.
ד' - הקורס הוא ברמה מאוד גבוהה ודורש הרבה מאוד עבודה עצמית. הייתי רוצה שכל סטודנט במסגרת לימודי חינוך יחווה את החוויה שאני חוויתי בקורס בדרך לעבודתי כמחנכת. השיעורים ליוו אותי ביום יום שלי, במכללה, במסגרת החינוכית, בחיי הלא מקצועיים. בכל מקום ראיתי והרגשתי דוגמאות לדברים שלמדנו בכיתה. הרגשתי שהשיעורים מפתחים אותי כאדם וכמחנכת ובאמת "אילצו" אותי לחפור בתוך עצמי ולשפר את המחשבות ואת היכולות שלי.