Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

התאמות בלימודים במכללה - מידע למרצים

שלום
התאמות בלימודים במכללה - מידע למרצים

הינך נמצא כאן

לפניכם מידע למרצים אודות התאמות בלמידה והתאמות בהיבחנות במכללה לסטודנטים עם מוגבלויות. 

במקרים אחרים בהן נדרשות התאמות ייחודיות, ניתן לפנות למרכז אתגר ורכזת נגישות – גב' אירנה שטיבלמן ורמייקין virena82@dyellin.ac.il

מגבלת ראיה

השלכות על תפקודי למידה:

הסטודנטים יכולים להיתקל בטווח רחב של קשיים: 

  • קושי לעקוב אחרי תכני הרצאה. 
  • קושי בקריאה מהלוח 
  • קושי בכתיבה וסיכומים מהלוח. 
  • יתכנו קשיים באיתור כיתות וניידות בין בניינים. 
  • קושי בקריאה והבנה של טבלאות וגרפים.  

התאמות בלמידה:

  • העברת חומרי למידה מראש 
  • הקראה של מה שנכתב ע"ג הלוח 
  • סטטיסטיקה – הסבר לגבי ממצאים גרפיים וויזואליים. 
  • חונכות 
  • סיוע של המרצה / מזכירת החוג בהשגת סיכומי שיעורים מסטודנטים שלומדים בקורס. 
  • אנגלית – הארכת זמן הוצאת הפטור 

התאמות בהיבחנות:

ללא תעודת עיוור 

  • תוספת זמן 25-50% 
  • הגדלת טופס בחינה 
  • היבחנות ליד שולחן 
  • היבחנות במחשב  

עם תעודת עיוור 

  • 50-100% תוספת זמן 
  • דף נוסחאות מורחב 
  • היבחנות על דף  A3  
  • הקראה 
  • שימוש בטמ"ס 
מגבלת שמיעה

השלכות על תפקודי למידה:

  • קושי במעקב אחר תכני הרצאות. 
  • עוסקים בפענוח הנשמע ומתקשים בפענוח הנאמר. 
  • בלשון קשיים בפרקי פונולוגיה. 
  • באנגלית – קשיים  בהיבחנות בעל פה. 

התאמות בלמידה:

  • הגייה ברורה בהרצאות ופנים גלויים לסטודנט 
  • נכונות לשימוש במכשיר FMבמידה וסטודנט מבקש 
  • הסכמה להקליט הרצאות. 
  • העברת חומר למידה מראש. 
  • סיוע של המרצה / מזכירת החוג בהשגת סיכומי שיעורים מסטודנטים שלומדים בקורס. 
  • חונכות 

התאמות בהיבחנות:

אנגלית

  • פטור מהאזנה לטקסטים 
  • העברת UNSEEN יום לפני הבחינה במידת האפשר
  • למידה בכיתה קטנה 

 

  • ירידה קלה-בינונית תוספת 25%
  • ירידה חמורה -תוספת 50% 
  • חדר בחינה נפרד ונוכחות מרצה לשם הסבר הבחינה. 
  • הקראה 
  • התעלמות משגיאות כתיב 
נכות פיזית קשה

השלכות על תפקודי למידה:

  • במעבר בין בניינים עייפות וקושי להגיע בזמן לשיעורים. 
  • לעיתים קשיים בכתיבה. 
  • קשיים בדיבור ובתקשורת עם מרצים וחברים לכיתה. 

השלכות על תפקודי למידה:זהתאמות בלמידה: 

  • חונכות 
  • אישור איחורים 
  • שולחן וכיסא בכיתת לימוד או שולחן בלבד 
  • בקשה לשיבוץ בכיתות נגישות 

התאמות בהיבחנות:

  • תוספת זמן עד 50% 
  • היבחנות ע"ג מחשב 
  • הפסקות בזמן הבחינה 
מגבלה נפשית

השלכות על תפקודי למידה:

פגיעה תפקודית ברבדים השונים: 

קוגניטיביים:קשיי קשב, קשיי התארגנות,קשיי זיכרון. 

התנהגותיים: איחורים, היעדרויות,חוסר יצירת תקשורת, דחיינות, התפרצות עם שאלות והערות,התפרצויות בכי. קושי בעמידה מול קהל,הימנעות בהשתתפות בדיונים. תנודות בהישגים. תקשורת בילתי מותאמת מול מרצים ונותני שירות. 

התאמות בלמידה: 

  • פריסת לימודים 
  • חונכות 

התאמות בהיבחנות:

  • תוספת זמן 25-50% 
  • בחינה בחדר עם מיעוט משתתפים 
  • במקרים חריגים הבחנות במרכז אתגר 
  • הפסקות במידת הצורך 
  • חיית שירות בהצגת אישורים נלווים 
רצף אוטיסטי

השלכות על תפקודי למידה:

  • רמת חרדה גבוהה. 
  • קשיי תקשורת בין אישית 
  • רגישות לצלילים ולאורות ולריחות. 

התאמות בלמידה:

  • חונכות 
  • פריסת לימודים 

התאמות בהיבחנות:

  • תוספת זמן 25-50% 
  • בחינה בחדר עם מיעוט משתתפים 
  • הפסקות במידת הצורך 
  • הקראה 
מחלות כרוניות (סכרת, סרטן, אנדומטריוזיס)

השלכות על תפקודי למידה:

  • רגישות והחמרה במצבי לחץ. 
  • איחורים והיעדרויות לצורכי טיפול. 
  • יציאות תכופות. 
  • שימוש באביזרי תמיכה. 
  • דיכאון. 
  • קשיי קשב וריכוז. 
  • כאבים פיזיים.

התאמות בלמידה: 

  • אישורי היעדרות מעבר למכסה 
  • אישור יציאות מרובות בזמן השיעור  
  • חונכות 
  • הארכת זמן הגשת מטלות 
  • סכרת – אישור אכילה בזמן שיעור 
  • חונכות 
  • פריסת לימודים 
  • חזרה על קורסים ללא תשלום נוסף 
  • הקלטות של שיעורים לצורכי השלמה 

התאמות בהיבחנות:

  • תוספת זמן 
  • יציאה חופשית לשירותים 
  • היבחנות בחדר עם מיעוט משתתפים- סכרת הכנסת ציוד מדידה לבחינה ואם ניטור באמצעות הנייד, הנייד אצל המשגיח. 
מחלות נוירולוגיות (טרשת ואפילפסיה)

השלכות על תפקודי למידה:

  • קשיי קשב, התארגנות וזיכרון. 
  • פגיעה בניידות או תנועות גפיים. 

התאמות בלמידה: 

חונכות

התאמות בהיבחנות:

  • הגדלת דף בחינה 
  • לא ע"ג מחשב עקב ריצוד 
  • הקראה 
  • תומכי זיכרון 
  • חדר עם מיעוט משתתפים 
כאבי גב

השלכות על תפקודי למידה:

קושי בישיבה מתמשכת 

התאמות בלמידה: 

  • ישיבה בכיתה ליד שולחן 
  • אישור עמידה בזמן השיעור (בצד) 

התאמות בהיבחנות:

  • היבחנות ליד שולחן 
  • היבחנות בעמידה?  
  • הפסקות 
פיברומיאלגיה

השלכות על תפקודי למידה:

דחיינות, איחורים, היעדרויות.  

התאמות בהיבחנות:

  • תוספת זמן 
  • יציאה לשירותים 
  • התאמות זמניות