אבחון הנו דו"ח המפרט את התפקוד של הלומד בתחומים שונים הרלוונטיים ללמידה.
כמו כן, האבחון כולל המלצות ללמידה והיבחנות, בהתאם לממצאים העולים באבחון.
ישנם סוגים שונים של אבחונים כגון אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי, אבחון קשב וריכוז, אבחון פסיכולוגי, אבחון ריפוי בעיסוק, אבחון שפתי.
להלן פירוט על סוגי האבחונים הנפוצים:
במידה ולא ידוע לך האם האבחון שלך תקף לצורך קבלת התאמות, מומלץ לתאם פגישה מסודרת או לפנות במייל לאופוריה יעקובוסון או לאור אורן נצר במרכז, לפני שניגשים לבצע אבחון כלשהו.
אופירה יעקבובסון ofiraj@dyellin.ac.il
אור אורן - orn@dyellin.ac.il
אבחון ניתן לעשות אצל כל מאבחן בעל הסמכה לאבחן בהתאם לחוק. מרכז 'אתגר' מקבל אבחונים מכל איש מקצוע מוסמך. איננו דורשים אבחון מגוף מסוים, ואיננו ממליצים על גוף (או מאבחן) מסוים. רצוי לברר מראש מה סוג האבחון הרלוונטי לתחום הקושי שלכם, ולוודא כי אתם פונים לאיש מקצוע בעל מומחיות מתאימה. ישנה חשיבות שהאבחון יערך בשפת האם של המאובחן.
מרכז 'אתגר' מקבל כל אבחון שנערך על ידי מאבחן מוסמך. עם זאת, במרבית המוסדות להשכלה גבוהה מקבלים אבחון מת"ל בלבד. לכן, במקרה ואתם מעוניינים לחדש את האבחון, המלצתנו היא לבצע אבחון מת"ל.
אבחון מת"ל הוא אבחון לאיתור לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. מת"ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנים ושאלונים סטנדרטיים שפותחה לצורך אבחון מועמדים למוסדות להשכלה גבוהה ותלמידים הלומדים בהם המבקשים התאמות בבחינות וסיוע בלימודים בשל לקות למידה. האבחון מיועד לגילאים גיל 16 עד 30.
מת"ל נועדה לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות - דיסלקסיה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה – וכן להעריך את הסבירות לקיום הפרעת קשב וריכוז.
כאמור לעיל, מרכז 'אתגר' מקבל כל אבחון שנערך על ידי מאבחן מוסמך. עם זאת, המלצות האבחון אינן מחייבות את המוסד האקדמי, ולא כל ההתאמות המופיעות בהמלצות דו"ח האבחון מתקבלות באופן אוטומטי במכללה.
דו"ח האבחון אמנם מספק מידע חיוני אודות תפקודכם הנחוץ לשם מתן ההתאמות, אולם באשר להתאמות במסגרת המכללה, אנו מפעילים שיקול דעת בהתאם לאופי הלימודים, סוג הבחינה וכד'. לפיכך, ייתכן מצב שבו לא יאושרו התאמות במכללה שהומלצו על ידי המאבחן, וכן יאושרו התאמות אחרות שהמאבחן לא המליץ עליהן. עוד יצוין כי אין חפיפה מלאה בין ההתאמות בבגרויות לבין ההתאמות במסגרת המכללה. כאמור, הצוות המקצועי של מרכז אתגר ידון בכל פניה ויקבל החלטה באשר למתן ההתאמות ללמידה ולהיבחנות עבור כל סטודנט/ית.