התוכנית לטיפול בעזרת בע"ח במכללת דוד ילין מגשימה חלום לאנשים רבים שרוצים להרחיב את התחום הטיפולי שהם עוסקים בו, או לחלופין להתמחות בתחום רגשי שמתכתב עם עולם הערכים שלהם. זה אקטואלי במיוחד בימים מורכבים אלה, כשלמרכזי החוסן בדרום מגיעים ילדים ומבוגרים נפגעי טראומה והטיפול בסיוע בעלי חיים עוזר להם "לנרמל את הפחד" ולעבור מחוסר לחוסן.
המפגש של ילדים ומבוגרים עם בעלי חיים מאפשר להם להעלות תכנים מעולמם הפנימי (פחדים, קשיים, לבטים, משאלות, מחשבות כמוסות), ובו-בזמן להביא לידי ביטוי את יכולותיהם. בעזרת בעלי חיים המטופלים חווים תהליכים רגשיים וקוגניטיביים.
בעלי חיים מקבלים את האדם שמולם ללא שיפוטיות או ביקורת, ומאפשרים למטופל יצירת מרחב נעים ובטוח, שבו הוא יכול להתחבר לרגשותיו ולעבור תהליכים משני חיים.
המטופל מטפח את בעל החיים ובכך נהנה מתחושות מעצימות של משמעות, סיפוק ושיפור הביטחון העצמי. בעלי החיים משמשים כערוץ ללמידה חווייתית ולפיתוח יכולות חברתיות ורגשיות. מגוון האוכלוסיות לטיפול בבעלי חיים רחב: ילדים, נוער, מבוגרים, קשישים, בעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה, ואנשים עם מוגבלויות.
התוכנית להכשרת מטפלים בעזרת בעלי חיים במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין היא התוכנית הוותיקה ביותר בארץ ופועלת כבר 21 שנה. היא נועדה להקנות מיומנויות לשילוב בעלי חיים בעבודה רגשית עם ילדים ומבוגרים; ללמד לזהות תכנים מעולמו הפנימי של המטופל העולים בזכות הקשר שהוא יוצר עם בעלי החיים; להבחין בכוחות וביכולות של המטופל שמתבטאים במפגש עם בעלי החיים; להכיר דרכי התערבות המתאימות להתרחשות שנוצרה במפגש ולהיעזר בהן.
הדגש בתוכנית הלימודים הוא על הליווי של הסטודנטים במסגרת ההתנסות המעשית על ידי קורסי הדרכה פרטניים ובקבוצות קטנות, הדרכה על טיפולים פרטניים ועל הנחיית קבוצות בעזרת בעלי חיים. התוכנית שלנו היא היחידה שמלמדת כיצד להנחות קבוצות בעזרת בעלי חיים.
בין הקורסים הנלמדים: קורסים בפסיכולוגיה ובתורות הטיפול; קורסים בביולוגיה - פיזיולוגיה, מוח, הביולוגיה ובית הגידול של בעלי חיים בפינת חי, וטרינריה; קורסים העוסקים בקשר בין אדם לחיה ובהבנת תהליכים רגשיים המיוחדים לקשר זה טיפול בעזרת כלבים, הכרת עבודה טיפולית רגשית בעזרת בעלי חיים עם אוכלוסיות שונות, אתיקה, ועוד. זוהי התוכנית היחידה בארץ שבוגריה, שברשותם גם תעודת הוראה בחינוך המיוחד, זכאים לתעודת הרחבת הסמכה בחינוך וסיוע בעזרת בעלי חיים – מטעם משרד החינוך. למי שאינו בעל תעודת הוראה בחינוך המיוחד, והוא מעוניין בתעודה כזאת, מוצע להשתלב בלימודי הסבת אקדמאים להוראה בחינוך המיוחד תוך שילוב לימודים בתוכנית בעלי החיים. סטודנטים המסיימים את התוכנית בהצלחה ואינם בעלי תעודת הוראה זו מקבלים תעודת מטפל רגשי בעזרת בעלי חיים מטעם המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.
ד"ר גילי פרגאי אולסוונג, מנהלת התוכנית, סיימה את לימודיה בתוכנית זו אחרי תואר ראשון בביולוגיה ותואר שני באקולוגיה. אחר כך עבדה עם נערות בסיכון ועם אוכלוסיות קצה. לאחרונה השלימה את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת בן גוריון בנגב. היא אם לארבעה, מתגוררת בקיבוץ כפר מנחם ומגדלת, כמובן, גם בעלי חיים - כלבה וחתול.
גילי, מה היתרונות של התוכנית לטיפול בעזרת בע"ח במכללת דוד ילין?
"ראשית, התוכנית שלנו היא הוותיקה ביותר בארץ, והיחידה באזור ירושלים והסביבה. התוכנית שלנו מיוחדת בזכות היקף ההדרכות אצלנו – שהוא חסר תקדים בארץ. ההדרכה נמשכת לכל אורך הלימודים מהסמסטר הראשון. הסטודנטים מודרכים ברמה גבוהה ועוטפת, הן במכללה והן במסגרות ההתנסות שהם משובצים בהן. כך עם סיום הלימודים הבוגרים כבר יכולים לצאת לשטח ולטפל.
יתרון מרכזי נוסף הוא צוות המורים: כל אחד מחברי הסגל והמדריכים שלנו הוא מומחה בתחומו ומביא עימו לתוכנית היבט טיפולי חשוב – פסיכולוג, מטפלת באומנות, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים ועוד. רבים מאנשי הצוות מלווים את התוכנית כמעט מיום היווסדה.
עוד יתרון מרכזי הוא פינת החי המקסימה שלנו במכללה. זהו למעשה מרחב למידה וטיפול שעומד בתקנים המחמירים של רשות הטבע והגנים ושל משרד החינוך, ומשמש לטיפולים, ללימוד ולהתנסות מעשית. בפינת החי מגוון רחב של בעלי חיים המאפשר התבוננות, יצירת קשר, למידה על הקשר בין האדם לחיה והתנסות מעשית של הסטודנטים, הלומדים כיצד להחזיק פינת חי טיפולית וכיצד לטפל בחיות השונות. בפינת החי גם נערכים מפעם לפעם מחקרים בתחום הטיפול הנעזר בבעלי החיים. סטודנטים שמעוניינים בכך יכולים להשתלב במחקר ובעבודה בפינת החי."
התנסות מעשית באחריות המכללה
גילי מציינת עוד יתרון ניכר של התוכנית - היא חוסכת לסטודנטים את "כאב הראש" של חיפוש מקום להתנסות מעשית. "אנחנו מטפלים בזה בשבילם, מכל הבחינות – מיקום שמתאים להם, בחירת אוכלוסייה מתאימה ואחריות להדרכה מצוינת."
למי התוכנית מתאימה?
"התוכנית מתאימה לבעלי תואר ראשון, לאו דווקא במקצועות הטיפול, וכמובן למי שבאים מתחומים שמשיקים לתחומים טיפוליים – עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלים ואנשי חינוך מתחום המדעים המדויקים, מדעי ההתנהגות, קרימינולוגיה וטרינריה ועוד. גם מי שסיים את לימודיו ומחפש לעשות שינוי מקצועי לתחום רגשי – זה המקום בשבילו.
למדה אצלנו סטודנטית שסיימה תואר שני במדעי בעלי החיים והבינה שחסרה לה מאוד עבודה עם אנשים. היא חיפשה מקום שבו תוכל לשלב את יכולותיה ואהבתה לאנשים עם היכולות שרכשה במחקר. היא סיימה את התוכנית בהצלחה והיום היא עובדת עם אוכלוסיות קצה – נוער בסיכון, פנימיות, וגם עם מבוגרים בתהליכי גמילה מסמים, ועושה חיל."
מדוע טיפול בבעלי חיים מצליח הרבה פעמים במקום שטיפולים אחרים נכשלים?
"כשאני במצוקה או במצב של סטרס או קושי, זה מאוד עוזר כשמרכז הכובד עובר למישהו שהוא לעיתים יותר נזקק ממני. למשל בנושא של נפגעי טראומה כמו שחווים כעת תושבי הדרום, החיזוק, החוסן, מתאפשר דרך הטיפול בבעלי החיים, שגם הם סובלים מהמצב. וכשאני עוזרת לבעלי החיים להתמודד ולהתגבר – אני לא רק מפחדת בעצמי, אלא יש לי גם כוחות להתמודד ולטפל במישהו אחר. אני בעצם רואה שאני לא רק זקוקה לעזרה אלא גם יכולה להושיט עזרה לאחר".