Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

החוג לחינוך בלתי פורמלי
לייעוץ ורישום ללימודים: 

חושבים מחוץ לקופסה?

רואים את מערכת החינוך מזווית אחרת?

בעלי תחושת שליחות ומחויבות לחברה הישראלית?

עכשיו, יותר מתמיד, מקומכן ומקומכם איתנו בחוג לחינוך בלתי פורמלי במסגרת לימודי תואר ראשון בחינוך והוראה במכללה להכשרת מורים ע"ש דוד ילין!!

חינוך בלתי פורמלי הוא מונח רחב היקף, הכולל מגוון פעילויות חינוכיות-חברתיות הן במסגרת בית הספר והן מחוצה לו. החוג לחינוך בלתי פורמלי במכללת דוד ילין מכשיר סטודנטיות וסטודנטים לעבודה ערכית-חברתית וחינוכית-טיפולית עם בני נוער, ולהובלת פרויקטים חדשניים בקהילה מתוך תפיסה הומניסטית-ערכית ותודעה חברתית ביקורתית.

:החוג נלמד במסלולים הבאים: 

בחוג שמים דגש על הכשרה מעשית משולבת בלימודים עיוניים, תוך חיבור לארגוני החינוך הבלתי פורמלי השונים והקהילה. תוכנית הלימודים מותאמת לצרכי השדה המשתנים, כשהיא משלבת תיאוריות וכלים חדשניים להתמודדות עם סוגיות הנוער העכשוויות והאתגרים החברתיים והנפשיים העומדים בפניהם.

החוג מעודד שייכות וזיקה של הסטודנטים למכללה ולקהילה, באמצעות יצירת "רוח חוג" פעילה הכוללת פעילויות חברתיות והעשרה מחוץ לתוכנית הלימודים , יוזמות התנדבות בקהילה וחוויה סטודנטיאלית משמעותית. כמו כן, מרכיב חשוב בחוג הוא שיתופי הפעולה עם גופים שונים בתחום החינוך הבלתי פורמלי, במטרה לקדם את הפרופסיה ולהעמיק את הממשק שבין האקדמיה לשדה.

החוג לחינוך בלתי פורמלי, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים בחוג משלבת את ההכשרה בחינוך הבלתי פורמלי עם החינוך הפורמלי. התוכנית  מיועדת לסטודנטים הלומדים במסלול העל-יסודי ולאקדמאים המעוניינים לעשות הסבה לעבודה בתחום החינוך הבלתי פורמלי.  

הלימודים בחוג מתקיימים במסלול העל-יסודי במסגרת דו-חוגית והם בהיקף של 26 ש"ש. בתום התואר תקבלו 3 תעודות – BE.d  בחינוך, תעודת הוראה ותעודת עובד חינוך.

התכנית מאפשרת לסטודנטים בחירה באחת משתי התמחויות:  

  1. ההתמחות בחינוך חברתי-קהילתי – הלימודים מתמקדים בחינוך הערכי-חברתי כפי שהוא מתקיים בבית הספר ובקהילה.  ההתמחות נועדה להקנות לסטודנטים מיומנויות וכלים מקצועיים לניהול תכניות חינוכיות-חברתיות בקהילה.
  2. התמחות בקידום נוער – הלימודים מתמקדים בתחום הטיפול בבני נוער במצבי סיכון ומצוקה. לימודי ההתמחות נועדו להקנות לסטודנטים ידע אקדמי רחב וכלים מקצועיים להתערבות חינוכית-טיפולית בבני נוער הנמצאים במצבי משבר.
קידום נוער
חינוך חברתי-קהילתי

מה תמצאו אצלנו?

  • שילוב בין ידע אקדמי לרכישת מיומנויות מקצועיות לעבודה בתחום.
  • סגל מרצים מרתק, מקצועי ובעל ידע רחב.
  • מגוון קורסים מעניינים בתחומי: סוציולוגיה, חינוך, קרימינולוגיה, פילוסופיה, פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית.  
  • סיורים מודרכים להכרת מערך המסגרות לבני נוער הקיימות בקהילה.
  • הנחיה מקצועית וליווי אישי וקבוצתי בהכשרה המקצועית.     
  • השתתפות בימי עיון וכנסים בנושאים הנלמדים.

מבנה הלימודים והיקפם

הלימודים בחוג מורכבים מ:

  • קורסי חובה משותפים לשתי ההתמחויות
  • קורסי בחירה משותפים לשתי ההתמחויות
  • קורסי חובה לכל התמחות בנפרד

להלן הפירוט על פי שנים:

קורסי חובה:  

שנה א'

מבוא לחינוך בלתי פורמאלי 2 ש"ש
פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות 1 ש"ש
מבוא לגישה קהילתית 1 ש"ש
מבוא לעבודה חינוכית- טיפולית 1 ש"ש
הקבוצה, התנהגות קולקטיבית ותהליכים קבוצתיים 1 ש"ש
סדנא מלווה התנסות מעשית שנה א' 1 ש"ש

 שנה ב'

תרבות נעורים 1 ש"ש
ישראל  – תמונת מצב חברתית וכלכלית והשתקפותה בחינוך 1 ש"ש
פדגוגיה ביקורתית 1 ש"ש

 שנה ג'

הערכת תכניות בחינוך הבלתי פורמאלי בגישה איכותנית 1 ש"ש
ניהול פרויקטים ויזמות חברתית בקהילה 1 ש"ש

 

שנה ד'

 

סמינריון - סוגיות נבחרות בחינוך בלתי פורמאלי 2 ש"ש

קורסי בחירה המשותפים לשתי ההתמחויות

במהלך השנים א- ד' על הסטודנט לבחור בחמישה קורסי בחירה. ביניהם:

החברה הערבית בישראל-תמונת מצב* 1 ש"ש
המגזר השלישי* 1 ש"ש
ישראליות – יהדות, דתיות –חילוניות במדינת ישראל 1 ש"ש
אידיאולוגיות מודרניות והשלכותיהן החינוכיות* 1 ש"ש
החינוך במסגרות חוץ – ביתיות 1 ש"ש
עבודה עם הורים במסגרות חינוכיות 1 ש"ש
התמודדות עם מצבי לחץ וחירום   במערכות החינוך* 1 ש"ש
עבריינות נוער* 1 ש"ש
סמים והתמכרויות 1 ש"ש

 

קורסי חובה בהתמחות בחינוך חברתי-קהילתי
קורסי החובה בהתמחות ילמדו החל משנה ב' באופן הבא:
שנה ב'

קהילה וקהילתיות 1 ש"ש
מיומנויות בעבודה קבוצתית 1 ש"ש
בית הספר הקהילה והממסד 1 ש"ש
סדנה  מלווה התנסות מעשית בחינוך חברתי –קהילתי שנה ב' 1 ש"ש

 

שנה ג'

 

מנהיגות נוער-  מתיאוריה למעשה 1 ש"ש
זהות מקצועית של עובד חינוך חברתי-קהילתי 1 ש"ש
סדנה מלווה התנסות מעשית בחינוך חברתי –קהילתי 1 ש"ש

 

שנה ד'

חינוך ערכי מוסרי 1 ש"ש

 

קורסי החובה בהתמחות בקידום נוער
קורסי החובה בהתמחות ילמדו החל משנה ב' ללימודים באופן הבא:
שנה ב'

 

התמודדות עם בעיות התנהגות בעבודה החינוכית 2 ש"ש
תיאוריה ופרקטיקה בעבודה חינוכית-טיפולית עם נוער במצבי סיכון 1 ש"ש
סדנה  מלווה התנסות מעשית בקידום נוער שנה ב' 1 ש"ש

 

שנה ג'

התמודדות פסיכו - חינוכית עם אלימות וסטייה בקרב בני נוער 1 ש"ש
זהות מקצועית של עובד קידום נוער 1 ש"ש
ליקויי למידה – עבודה חינוכית עם בני נוער בסיכון 1 ש"ש
סדנה  מלווה התנסות מעשית בקידום נוער שנה ג'–2 1 ש"ש

 

שנה ד'

התערבות חינוכית מניעתית 1 ש"ש

 

 

סטודנטים מספרים על החוג

מטפל רגשי באומנות לחימה.
מנהל תכנית "אלון" בבי"ס זיו ומרקס- תכנית חינוכית- רגשית הנעזרת באמנויות לחימה על מנת לקדם תלמידים בעלי קשיים שונים בתוך המסגרת הבית ספרית ולמנוע נשירה.
מנחה צוותים המפעילים תכניות חינוכיות- רגשיות באגף שח"ר במשרד החינוך.

...קרא עוד >
יוני מנהיים

מטפל רגשי באומנות לחימה.
מנהל תכנית "אלון" בבי"ס זיו ומרקס- תכנית חינוכית- רגשית הנעזרת באמנויות לחימה על מנת לקדם תלמידים בעלי קשיים שונים בתוך המסגרת הבית ספרית ולמנוע נשירה.
מנחה צוותים המפעילים תכניות חינוכיות- רגשיות באגף שח"ר במשרד החינוך.

...קרא עוד >
יוני מנהיים

הגעתי ללמוד בחוג עקב רצון ללמוד מקצוע משמעותי בו ארגיש כי אוכל לתת ביטוי ליכולותיי ובו בעת להעניק לאחרים. הבחירה בחוג לא הייתה מיידית וקדמו לה חיפושים בחוגים ובמוסדות שונים אך עם היוודע פתיחת החוג הרגשתי כי יש בו את כל מה שחיפשתי. גם עשייה עם בני נוער שלרוב זקוקים להכוונה ועזרה, גם ביטוי ליכולות הכלה ותמיכה שלי וגם עניין חברתי-קהילתי עם אפיקי פיתוח נרחבים.

...קרא עוד >
אלירן שבו

הגעתי ללמוד בחוג עקב רצון ללמוד מקצוע משמעותי בו ארגיש כי אוכל לתת ביטוי ליכולותיי ובו בעת להעניק לאחרים. הבחירה בחוג לא הייתה מיידית וקדמו לה חיפושים בחוגים ובמוסדות שונים אך עם היוודע פתיחת החוג הרגשתי כי יש בו את כל מה שחיפשתי. גם עשייה עם בני נוער שלרוב זקוקים להכוונה ועזרה, גם ביטוי ליכולות הכלה ותמיכה שלי וגם עניין חברתי-קהילתי עם אפיקי פיתוח נרחבים.

...קרא עוד >
אלירן שבו

הגעתי ללמוד בדוד ילין לאחר ששמעתי כי יש אפשרות ללמוד על עבודה עם נוער המשלבת הן את ההיבט החינוכי והן את הטיפולי, מה שמאוד משך אותי.

...קרא עוד >
הילה טובול

הגעתי ללמוד בדוד ילין לאחר ששמעתי כי יש אפשרות ללמוד על עבודה עם נוער המשלבת הן את ההיבט החינוכי והן את הטיפולי, מה שמאוד משך אותי.

...קרא עוד >
הילה טובול

בואו להכיר את הסגל שלנו

סגל החוג המקצועי והמנוסה מלווה ביחס אישי את הסטודנטיות והסטודנטים, הן בקורסים והן בהכשרה המעשית, באווירה חמה וביתית, משנה א' ועד סיום התואר.

ארקין נטע

ד"ר נטע ארקין
ד"ר
ארקין נטע
Dr. NO NAME

ראש החוג לחינוך בלתי פורמלי

נטע ארקין, דרמה תרפיסטית. בעלת תואר דוקטור בסוציולוגיה, מחקריה עוסקים בהבניית אוריינטציית עתיד ושאיפות תעסוקתיות וכן הכנה לקריירה ושילוב באקדמיה לנוער נושר ובסיכון.

עבדה שנים רבות בתחום קידום נוער במגוון תפקידי הנחיה ומטה. בעבר, עבדה בתנועת הצופים ואף כתבה את תוכנית ההדרכה של התנועה ״ הדרכה 2000״.

מתגוררת בישוב כרמי יוסף.

אימרה מהחיים -

״המדד האמיתי לבחינת פעולותינו הוא עד כמה הטוב הטמון בהן, נמשך לאורך זמן" - המלכה אליזבת׳ השנייה.

גירש ירון

ירון גירש
ד"ר
גירש ירון
Yaron Girsh

ירון גירש הוא סוציולוג העוסק בחקר החינוך ובעולמם הערכי של בני נוער.

בעל תואר דוקטור מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית.

עבודת הדוקטורט שלו עוסקת בתפיסות הגבורה בקרב בני נוער בישראל. משמש כחבר סגל במכון מנדל למנהיגות בתכנית למובילי החינוך הבלתי פורמלי בישראל.

גוטפריד רות

גוטפריד רות
ד"ר
גוטפריד רות
Dr. Ruth Gottfried

מנהלת התוכנית לתואר שני M.A.A.T - לטיפול באמצעות תנועה ומחול

תרפיסטית בתנועה ומדריכה, בעלת תואר דוקטור מבית הספר לטיפול באמצעות אמנויות באוניברסיטה חיפה. השלימה שנתיים של לימודי בתר-דוקטורט בבתי-הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה; וכן את קורס הדגל של אוניברסיטת סטנפורד בנושא חמלה (Applied Compassion Training). בנוסף, רות הינה מרצה מן החוץ באוניברסיטה העברית ויועצת בנושאים של טראומטיזציה משנית וחמלה במרכז לטראומה וילדים באוניברסיטת קנטקי (Center on Trauma & Children). תחומי המחקר העיקריים שלה הם: טראומה, טראומטיזציה משנית וחמלה. רות מרצה במכללת דוד-ילין בקורסים בנושא: טראומה והחלמה, מצבי סיכון ומצוקה בקרב ילדים ובני-נוער, תנועה אותנטית, ועוד. 

גולדמן יפתח

יפתח גולדמן
ד"ר
גולדמן יפתח
Dr. Yiftah Goldman

ראש לימודי חינוך

ד"ר יפתח גולדמן הוא בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת תל אביב. 

בחוג לחינוך בלתי פורמלי הוא מלמד קורסים העוסקים במשמעות הקהילה בימינו, בחשיבות של החייאת הקהילות ובדרכים ליזמות קהילתית משמעותית.

גרונר הדס

גרונר הדס
ד"ר
גרונר הדס
Dr. Hadas Gruner

הדס גרונר עוסקת בהערכת אפקטיביות של תכניות חינוכיות ופרוייקטים חברתיים. חברת רשות המחקר וממונה על תחום ההערכה במכללה. בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לחינוך בלתי פורמאלי. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בבניית כלי הערכה המבוסס על ממדי הקוד הבלתי פורמאלי ומדידת עוצמתם במסגרות בלתי פורמאליות שונות. תחומי המחקר שלה: חינוך בלתי פורמאלי; הערכה בחינוך. 

מאור רותם

רותם מאור
ד"ר
מאור רותם
NO NAME

בעלת תואר דוקטור בחינוך מאוניברסיטת בר אילן. תחומי מחקריה הם: דחייה חברתית, התפתחותן של עמדות כלפי קבוצות חוץ בחברה, סטריאוטיפים ודעות קדומות, יחסי יהודים וערבים בישראל וזכויות אדם.

מושכל עצמון סיגל

סיגל מושכל-עצמון
גב'
מושכל עצמון סיגל
NO NAME

מרכזת היחידה להתמחות בהוראה ומ"מ מרכזת יחידת "נטעים"

עוסקת בהכשרת מורים במכללת דוד ילין כבר כמעט שלושה עשורים. בעברה מורה של ילדים צעירים. במהלך השנים גם לוותה מורים במסגרות חינוכיות שונות. מרצה ומדריכה בתחומים הקושרים בין החשיבה אודות החינוך למעשה החינוכי. מתמחה בשלב הכניסה להוראה, מנחה סדנאות התמחות (סטאז') של מורים בשנת עבודתם הראשונה, ומאז שנה"ל תשע"ח רכזת יחידת ההתמחות במכללה, במסגרתה אחראית על כל סדנאות הסטאז'.

שרב דפנה

ד"ר דפנה שרב
ד"ר
שרב דפנה
NO NAME

ד"ר דפנה שרב היא מרצה ומדריכה פדגוגית במסלול לחינוך היסודי, מרצה בחוג לחינוך בלתי פורמלי ומנחת סדנאות סטאז'.

ד"ר בייעוץ חינוכי, עבדה שנים רבות כיועצת חינוכית בבתי ספר יסודיים ובחט"ע, הדריכה צוותי ניהול ומחנכים בתחום אקלים חינוכי מיטבי, ריכזה צוותים רב-מקצועיים, ועסקה בפיתוח והנחיה של תוכניות מניעה והתערבות. בעלת ניסיון רב בהנחיית צוותים חינוכיים, הנחיית הורים, והדרכה חינוכית-טיפולית של קבוצות ילדים ונוער בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.

מחקריה עוסקים בפניה לעזרה של מתבגרים ובעיצוב סמכות בקרב מחנכים.

בין הקורסים הנלמדים: עבודה חינוכית עם הורים, סוגיות בהכלה ושילוב, מיומנויות בעבודה קבוצתית.

לוביש נמרוד

נמרוד לוביש
ד"ר
לוביש נמרוד
NO NAME

פסיכולוג קליני, בעל תואר דוקטור בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בר אילן. עבודת הדוקטורט שלו עסקה בהיבטים הפסיכולוגיים של מתנדבים לשנת שירות. נמרוד הנחה בעבר קומונות, וכיום הוא מעניק ייעוץ לתנועות נוער בנושא ליווי קומונות בשנת שירות. במסגרת החוג נמרוד מרכז את תחום ההכשרה המעשית, מדריך פדגוגי, ומרצה בקורסים שונים.

בר אב ברוך

ברוך בר אב
ד"ר
בר אב ברוך
Dr. Baruch Bar-Av

ראש התכנית חינוך מבוגרים במסלול היסודי (א'-ו')

בעל תואר דוקטור בקרימינולוגיה מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. עבודת הדוקטורט עסקה באלימות במגרשי ספורט בארץ ובעולם.

עבד כ 30 שנה עם ילדים ונוער בסיכון מתוכן ניהל מעון לבני נוער פוסט אשפוזיים. מסגרת בה עסק בהחזרתם לקהילה של בני נוער לאחר אשפוז פסיכיאטרי, או כחלופה לאשפוז כזה. ברוך מלווה ומדריך צוותים בכירים במסגרות "חסות הנוער" המיועדות לנוער עובר חוק וכן במסגרות טיפוליות ופוסט אשפוזיות נוספות.

מרצה במכון לקרימינולוגיה בפקולטה למשפטים.

ראש שבט הצופים "יונתן" במבשרת ציון (בהתנדבות) כ 10 שנים.

ברוך מרצה במספר תחומים במכללה, בעיקר בכל הקשור לגיל ההתבגרות, עבריינות נוער ומסגרות חוץ ביתיות וכן קורסים שונים בשיטות מחקר כמותיות וסטטיסטיקה. 

כותב הספר "מה עושים עם הבלאגן הזה" העוסק בחייהם של נערים ונערות בסיכון ומבוסס על מקרים אמיתיים משנות עבודתו עם נוער בסיכון.

ברוך נשוי לטלי ואב לאיתי, גל וליהיא.

"אם לא תרים את הראש לעולם לא תראה את הקשת בענן" (צ'ארלי צ'פלין)

ברקן איריס

איריס ברקן
ד"ר
ברקן איריס
Dr. Iris Barkan

עוסקת בתחומים רבים הקשורים לבני אדם, ובכללם ייעוץ, אימון וחינוך, הנובעים מהאמונה שכולנו יכולים להשתנות, לגדול ולאהוב. 

יועצת ארגונית המתמחה בפיתוח צוותים, ייעוץ וטיפוח מנהלים, הכנה לכניסה לעבודה ועוד.

מנחת קבוצות מנוסה במגוון נושאים וביניהם: נוער, הורים, נשים, אנשי חינוך, צוותי עבודה, קבוצות תמיכה.

בעלת קליניקה פרטית לאימון אישי, זוגי, הורי ומקצועי, בגישה ייחודית המשלבת פסיכולוגיה ואימון. 

מנחה ומנהלת שותפה של מערך המנחות - פיתוח הדרכה, הכשרה וסופרוויז'ן, בעמותת ׳נשים לגופן׳ המקדמת בריאות, גוף ומיניות של נשים ונערות.

בעלת Ph.D ב - Coaching Psychology פסיכולוגיה אימונית, מאוניברסיטת מידלסקס בלונדון. 

מנגיסטו וורקו ווביט

ד"ר
מנגיסטו וורקו ווביט
NO NAME

ווביט וורקו מנגסטו בעלת תואר דוקטור מבית הספר לחינוך באוניברסיטת העברית. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בקשר שבין זהות אתנית ואפליה נתפסת לבין נשירה ממערכת החינוך והתנהגויות של סיכון בקרב מתבגרים יוצאי אתיופיה הנמצאים במעבר בין תרבותי. לווביט תואר שני במנהל חינוכי .
ווביט מפקחת על נוער בסיכון ונוער מנותק במשרד החינוך באגף שחר, ומתנדבת בעמותת עולים ביחד. בחוג לחינוך בלתי פורמאלי ווביט מנחה דידקטית לסטודנטים בהתמחות קידום נוער.