Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

תואר שני (.M.Ed) בחינוך לקיימות - סביבה, חברה, בריאות

באנר קיימות
תואר שני (.M.Ed) בחינוך לקיימות - סביבה, חברה, בריאות

הינך נמצא כאן

הנהלת התכנית

יובל מיכל

מיכל יובל

ראש התכנית לתואר שני .M.Ed בחינוך לקיימות - סביבה, חברה, בריאות

מייסדת שותפה, המכון לחינוך לקיימות

ד"ר
יובל מיכל
052-5441942
לייעוץ ורישום ללימודים: 

חייגו 02-6558111

מתעניינים בתוכנית?

מלאו פרטים ונחזור אליכם

חינוך קיימות - למה דווקא עכשיו?

משבר האקלים וההתחממות הגלובלית נשארים אתנו, השטחים הפנויים מצטמצמים והמגוון הביולוגי נשחק, הצרכנות והחומרנות בשיאן, העולם עדיין זולל נפט ופולט פחמן, פליטי אקלים עודם מיטלטלים בספינות, מחפשים חוף מבטחים.

אנו, בני האדם, אחראים לאסונות, ובידינו גם הדרכים לבנות עולם טוב ומתוקן, לרווחתנו ולרווחת הדורות הבאים.

אתם, אנשי החינוך, הנכם שותפים טבעיים לתיקון החברתי והסביבתי הנדרש לאנושות.

בואו ללמוד אתנו!

יחדיו נתעמק בבעיות, נקדם פתרונות, נחדש קשרים מיטיבים בין אדם לסביבתו, וניצור רשת של קהילות אקטיביסטיות ואופטימיות!


מחשבות על חינוך לקיימות - ראיון עם ד"ר מיכל יובל ראש התוכנית. לחצו כאן למעבר לראיון

"בתוכנית הזאת למדתי להבין ולדבר את שפת הקיימות, ליזום שינוי ולחולל אותו.

הבנתי שהקיימות היא עולם ומלואו, הרבה יותר ממחיזור בקבוקים".

בוגרת התוכנית

מה ואיך לומדים?

התוכנית עוסקת ברכיבי סביבה וכלכלה, חברה ובריאות, חקלאות ומגוון ביולוגי, פילוסופיה ואמנות, מדיניות ציבורית ותקשורת, מדיניות ציבורית ולמידה חוץ כיתתית, והיא מקנה מיומנויות מחקר ופיתוח יוזמות מעשיות רלבנטיות.

כלל הקורסים יוצרים יחדיו "שפת קיימות" עדכנית ופעילה, כזו שמשלבת הבנה קוגניטיבית ("ראש"), מעשית ("יד") וערכית ("לב") של הרעיונות שבבסיס תפיסת הקיימות.

שיאה של התוכנית הוא בפיתוח, יישום והערכה של יוזמה מעשית במסגרת קורס "מחקר פעולה".

שנה א'

חינוך לקיימות: מושגים ורעיונות יסוד

סביבה: מערכות ביו-גאו כימיות ותשתיות תומכות חיים; מזון, ממון, סביבה וחברה

חברה: אדם, סביבה וחברה בתולדות המחשבה האנושית - שיעור וסמינריון; אידיאולוגיות כלכליות בעידן המודרני; מיומנויות תקשורת בקיימות

בריאות: בריאות ותחלואה בראייה סביבתית, חברתית וכלכלית

קורסי מתודולוגיה: מחקר כמותי ואיכותני

סיורים: 3-4 ימי סיור

שנה ב'

קיימות חברתית: כלכלה משתפת וכלכלה שיתופית; אמנות ככלי לשינוי חברתי וסביבתי; מיומנות תקשורת וניהול קונפליקטים בחינוך לקיימות

עבודת גמר: יזמות בחינוך לקיימות: תיאוריה – מעשה – מחקר פעולה

קורסי מתודולוגיה: מחקר פעולה

סיורים: 3-4 ימי סיור

אחת לשנתיים במהלך הלימודים

החופש ללמוד מהטבע ; מגוון ביולוגי ושמירת טבע; קיימות ומדיניות ציבורית

קורסי בחירה

אדם, סביבה וחברה בראי ספרות המקורות; חינוך לאורח חיים בריא ומקיים (מורה מקדם בריאות בבית הספר) ; קיימות ורב תרבותיות (קורס בינלאומי)

מתי לומדים?

יום בשבוע (ימי ג') במשך שנתיים אקדמיות. שילוב ימי מפגשים במכללה, ימי לימוד מהבית, סיורים, למידה עצמית ועבודה קבוצתית. ימי סיור וסדנאות מרוכזות בחופשת סמסטר וחופשת הקיץ.

קהלי יעד ותנאי קבלה

מורים וגננות בוגרי תואר ראשון .B.Ed ממגוון התמחויות, או תואר B.A./B.Sc + תעודת הוראה

  • שלוש שנות ניסיון עבודה בשדה (כולל שנת סטאז') או בתפקיד חינוכי אחר, מקביל ומשמעותי.
  • ציון סופי משוקלל בלימודי תואר ראשון – 80 לפחות. מתמחי מתמטיקה ומדעים – 75 לפחות.
  • ראיון אישי.

בוגרי תואר ראשון בחינוך והוראה ותלמידי המסלול החמשנתי

  • ממוצע 85 ומעלה + המלצה מראש תוכנית.
  • לימודי תואר שני במקביל לשנת הסטאז'
  • ראיון אישי.

בוגרי תואר ראשון B.A./B.Sc 

  • ציון סופי משוקלל בלימודי תואר ראשון – 80 לפחות. מתמחי מתמטיקה ומדעים – 75 לפחות.
  • לימודי תואר שני במקביל להשלמה לתעודת הוראה.
  • ראיון אישי.

מי שהתמחותם הקודמת אינה במקצועות המדעים יידרשו ללימודי השלמה בסיסיים במדעים (מבואות במדעי החיים, כימיה ומדעי כדה"א), בהיקף של עד 4 ש"ש (112 שעות).

הכירו את סגל המרצים

בסגל התוכנית חברים מרצים שכולם שותפים ליצירת תפיסת החינוך לקיימות עמוקה ורחבה.

ד"ר אלוירה בר

מרצה בכירה בתחומי המדעים והחינוך לבריאות. 

בריאות ותחלואה בראייה סביבתית, חברתית וכלכלית 2 ש"ש

חינוך לאורח חיים בריא ומקיים 1 ש"ש 

ד"ר בועז ברונשטיין

מרצה לבניית הסכמות ויישוב מחלוקות במרחבים חינוכיים, יועץ לדיקנית הסטודנטים ולמרכז לסיוע לתלמידים.

מקונפליקט לדיאלוג: מיומנויות תקשורת אפקטיבית בחינוך לקיימות 1 ש"ש

ד"ר יפתח גולדמן

דוקטור לפילוסופיה. מרצה, חוקר וכותב בתחומי הפילוסופיה החברתית והסוציולוגיה.

תחומי עיון עיקריים: סוציאליזם, קהילתנות והתחדשות קהילתית, חינוך הומניסטי.  

אדם וטבע, חברה וכלכלה בתולדות המחשבה האנושית 1 ש"ש

סמינריון: חקר משברים, דילמות, משאבים וקיימות בראייה גלובלית ומקומית 2 ש"ש

פרופ' חוה גיא

משנה לנשיא לעניינים אקדמיים ומרצה בחוג למקרא.

אדם, סביבה וחברה בראי הספרות המקראית 1 ש"ש

ד"ר מיכל יובל

ראשת התכנית. מיסדת שותפה של המכון לחינוך לקיימות, מרצה בכירה לבוטניקה, אקולוגיה של צמחים, גינון ככלי חינוכי, חינוך לקיימות ולמידה חוץ כיתתית.  

מזון, ממון, סביבה וחברה: מהמהפכה הירוקה אל החקלאות המקיימת 1 ש"ש

עבודת גמר: יזמות בחינוך לקיימות: תאוריה - מעשה - מחקר פעולה 1 ש"ש

ד"ר מיקה לאון בק

מרצה לזואולוגיה ומדריכה פדגוגית בתחומי המדעים והסביבה, מומחית בלמידה חוץ כיתתית וב"הוויית טבע".

החופש ללמוד מהטבע 1 ש"ש

פרופ' ירון להבי

ראש הרשות למחקר והערכה, מרצה לפיזיקה ומנהל המרכז הארצי של מורי הפיזיקה, מכון ויצמן למדע.

אנרגיה, אדם וסביבה - מושגי יסוד וחשיבה מושכלת 1 ש"ש

שיטות מחקר כמותני 1 ש"ש

מר הדס עפרת

מרצה אורח. אמן וחוקר פרקטיקות מרחביות בין אמנות ואורבניזם. MSc. מהפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון. חתן פרס ישראל לאמנויות הבמה תשע"ו.

אמנות ככלי לשינוי חברתי וסביבתי 2 ש"ש

פרופ' אריאלה פופר-גבעון

מרצה בכירה ומומחית למחקר איכותני. חוקרת היבטים חברתיים ותרבותיים שונים במערכת הבריאות בישראל.

מחקר איכותני ב' בחינוך לקיימות: מחקר פעולה 1 ש"ש

עבודת גמר: יזמות בחינוך לקיימות: תאוריה - מעשה - מחקר פעולה *

ד"ר ארז פרי

מרצה אורח, בשיתוף פרופ' אלון טל. חוקר ויזם בתחומי הטמעת שימוש באנרגיות חלופיות ומתחדשות.

קיימות ומדיניות ציבורית 1 ש"ש

ד"ר גיא שיאון

מרצה לזואולוגיה, אקולוגיה, התנהגות בע"ח, מדעי כדה"א. עוסק בחינוך לקיימות במסגרות פורמליות ובלתי פורמליות. מורה בתוכנית "אלפא" לתלמידי תיכון מצטיינים.

מערכות ביוגאוכימיות ותשתיות תומכות חיים - משאבים בני קיימא? 2 ש"ש

שאלות נפוצות

  • מה לומדים ומה לא לומדים ב"חינוך לקיימות"?

    לא לומדים רק על אשפה, מיחזור, ופלסטיק.

    כן לומדים את בסיס הסיפור של אנושות שהביאה על עצמה מקבץ משברים סביבתיים, חברתיים, כלכליים, מוסריים ובריאותיים שטרם ידענו כמוהם.

    כן לומדים את בסיסי הידע, המיומנויות והערכים באמצעותם נוכל לפעול כיזמים וכמחנכים מתקני עולם אמתיים, בעלי יכולת מעשית משמעותית לפעול לתיקון השבר הסביבתי – חברתי של העידן הזה, ולהבטיח לילדינו סיכוי לקיום ראוי על הפלנטה.  

  • למי מתאימה התכנית?

    לכל מי ששאלת הקיימות בוערת בנפשו.

    לכל מי שהחליטו שאי אפשר לשבת בחיבוק ידיים ולראות את העולם מתכסה בזבל, את מפלס הימים עולה, את סופות האבק בקיץ, את הפליטים נודדים ממקום למקום, ואת ילדינו תקועים עם האף בטלפונים הניידים.

    ובפועל:

    למורים בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה בכל תחומי הדעת.

    לבעלי תואר ראשון שאינם מורים, במסלול מייחודי המשלב לימודי מוסמך והכשרה לתעודת הוראה.

  • כמה ואיך לומדים?

    יום בשבוע במשך שנתיים (ימי ג').

    לעיתים נפגשים פנים אל פנים, לעיתים לומדים מרחוק, ולעיתים (קרובות) יוצאים לימי סיור מרתקים.

    תמיד מגוון, מעניין, וממוקד ביצירת חינוך לקיימות מיטיבה, אופטימית ומספקת!

  • מי המרצים בתכנית?

    "קיימות" מאגדת בתוכה הרבה תחומי דעת ומיומנויות מעשיות. לכן קיבצנו בתכנית 11 מרצים מומחים הפורשים לפניכם את תפיסת הקיימות לרוחבה ולעומקה. ממשבר האקלים ועד יזמות בקיימות, מאמנות ופילוסופיה ועד לחקלאות וגיאולוגיה, מלמידה מחוץ לכיתה ועד המגוון הביולוגי, משיטות מחקר בשדה ועד מיומנויות תקשורת וניהול קונפליקטים, וכן הלאה. יחדיו אנו בונים אתכם, הסטודנטים, את הסיפור השלם של חינוך לקיימות ומכשירים אתכם להיות מתקני עולם אמיתיים.

  • איפה עובדים?

    במערכות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות.

    בגני ילדים ובבתי ספר, ברשויות מקומיות ובארגוני החברה האזרחית.

    בכל מקום שמבין שקיימות היא הסיפור של העידן שלנו.

עידוד לימודים לתואר שני למורים בפועל

במסגרת הסכם הקידום של עובדי הוראה ב"אופק חדש", יוכרו 120 ש"ב (4 ש"ש) מלימודי התואר השני כחלק מ-180 ש"ב הנדרשות לצורך קידום בדרגה.

צור קשר - יעוץ והרשמה

צור קשר עם יועץ

היחידה לייעוץ ורישום

 

02-6558111 שלוחה 1

dy100@dyellin.ac.il

לגבי תואר שני חינוך לקיימות - סביבה, חברה, בריאות .M.Ed